Békaszem

Ez a süti nincs is lejegyezve, egy régi, szájról szájra terjedő recept alapján készült. Anyukám gyakran sütötte, aztán amikor évekkel ezelőtt felhívtam, hogy hogy is kell, csak annyit mondott: nagyon egyszerű, egyenlő mennyiségű tejföl és zsír kell hozzá, liszt, amennyit felvesz. Olyankor szoktam sütni, mikor sok a zsír itthon. Meg mikor van csipkelekvár, ugyanis ezzel az igazi. Próbáltam másfélével is, de nem olyan.
Hozzávalók:
  • 75-8o dkg liszt
  • 1 mokkáskanál só 
  • 1 dl tej
  • 1 evőkanál cukor
  • 2,5 dkg élesztő
  • 1 nagy pohár tejföl (3,25 dkg)
  • 1 nagy tejfölöspohár zsír
  • csipkelekvár tölteni
  • porcukor beszórni
A tejet meglangyosítjuk, elkeverjük benne a cukrot, belemorzsoljuk az élesztőt, s hagyjuk felfutni.
A lisztben (előbb 60 dkg-ot mértem ki, utólag pótoltam a többivel) elvegyítjük a sót, elmorzsoljuk benne a zsírt. Hozzáadjuk a tejfölt meg az élesztős tejet, összegyúrjuk. Ha nem elég kemény, még mehet bele liszt. Inkább kemény, de rugalmas tésztának kell lennie.
Egy órányit letakarva kelesztjük.
Enyhén lisztezett deszkára borítjuk, (két részletben, mert egyszerre nem fér el), kb. fél cm vastagra nyújtjuk,karikákat vágunk belőle. Felének a közepét is kiszúrjuk. Az egész körökre 1-1 kiskanál lekvárt teszünk, beborítjuk egy lyukas koronggal, enyhén lenyomkodjuk a széleket. Tepsibe pakoljuk, világosra sütjük.
Sütés után még melegen porcukorba forgatjuk.

3 tepsivel lett belőle, tetemes mennyiség.  De már alig van. Igaz, leányzóm is vitt belőle, meg anyósomék is kaptak a sütiből.
Tegnap Hédikémet elvitte a keresztapja hozzájuk, néhány napig Budapesten nyaral. Olyan nehezen engedem el őket a szoknyám mellől. Azért most már jóval könnyebben megy, de mikor először mentek el mindketten Anyukámékhoz, nagyon nem találtam a helyem. Tudom, hogy jó helyen vannak, mégis aggódom értük. Ahogy a Férjem mondta vala, bele vagyok betegedve, ha nincsenek mellettem. Pedig el kell őket néha engedni... főleg, ha ők jól érzik magukat.

3 megjegyzés:

  1. De jók is ezek a régi családi receptek! Azért örülök, hogy te a lisztre adtál pontos mennyiséget. Már mentem is. Nagyon fincsinek látszik. Csak csipkebogyó lekvárral jó? Esetleg más savanykás lekvár?

    VálaszTörlés
  2. Az aggódást egyébként tökéletesen átérzem, én is ilyen vagyok. :)

    VálaszTörlés
  3. Persze más lekvárral is jó, de nekem kicsit furcsa, mert csipkelekvárral szoktam meg. De használhatsz bátran mást is. Valóban finom süti, hagyományos ízeket kedvelőknek csak ajánlani tudom:-)

    VálaszTörlés

Gesztenyekrémes szelet

 Boldog új évet kívánok Mindenkinek! Meg békéset, sikerekben és egészségben dúskálót. Tegnap szántam rá magam, hogy nézzek rá a blogra, s ha...