Rozsos-krumplis kenyér és fehér kenyér

A rozsos még a múlt heti kenyerünk. Ez most olyan bevállalom-féle lesz, mert valamiért csak oldalra nőtt, felfele nem. Nem lett tömör, de nem felelt meg az elvárásaimnak. Rozsos kenyérrel már jártam így, ok ismeretlen. De megettük!

 Hozzávalók:
  • 50 dkg fehér búzaliszt
  • 50 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
  • 10 dkg krumplipehely
  • 2 kiskanál só
  • 3 dkg élesztő
  • 1 kiskanál cukor
  • kb. 8 dl langyos víz vagy savó
  • szezámmag beszórni
Elkészítés:
A liszteket, sót, krumlipelyhet összevegyítjük. A közepébe mélyedést készítünk, beleöntünk 2 dl langyos folyadékot, hozzáadjuk a cukrot, belemorzsoljuk az élesztőt. Kevés lisztet belekeverünk, s letakarva hagyjuk megkelni. Ez 10-15 perc.
Ekkor fokozatosan adagolva a szükséges mennyiségű folyadékot, megdagasztjuk.
Kevés liszttel megszórva, letakarva 1 órát kelesztjük.
Lisztezett deszkára borítva 2 részre osztjuk,  formázzuk, nagy tepsibe helyezzük (gáztepsibe elfér egymás mellé). Tetejét bevagdossuk.
Még 30 percnyit kelesztjük. A sütőt közben előmelegítjük.
A kenyereket lekenjük kevés langyos vízzel, beszórjuk szezámmaggal. Sütjük.

A legújabb kenyér sütésekor erőt kellett vennem magamon, hogy sima fehér kenyeret süssek, ne keverjek bele semmit. Csak a formázással dobtam fel kicsit. Tényleg kicsit.




Hozzávalók:
  • 1 kg fehér búzaliszt
  • 20 dkg rétesliszt
  • 2 kiskanál só
  • 2 dl tejszín
  • 1 kiskanál cukor
  • 7-8 dl langyos víz
  • 3,5 dkg élesztő
2 dl langyos vízben elkeverjük a cukrot, belemorzsoljuk az élesztőt, felfuttatjuk.
A liszteket, sót összevegyítjük, hozzáadjuk a tejszínt (ne legyen hideg), élesztőt, s még annyi langyos vizet, hogy megfelelő keménységű tésztát kapjunk. Jól kidolgozzuk.
Letakarva megkelesztjük.
Lisztezett deszkára borítjuk, 4 részre osztjuk, mindegyiket hengerré formázzuk. Kettőt-kettőt összesodrunk, így helyezzük tepsibe. Újra kelesztjük, 20-30 percet.
Előmelegített sütőben addig sütjük, míg piros lesz a teteje.

175-180 fokon szoktam kenyeret sütni, időt nem nézem, inkább a kenyeret, hogy mikor pirul meg kellőképpen. Meg megnyomkodom a tetejét, elég kemény-e.

10 megjegyzés:

  1. Fő,hogy házi meg adalékmentes,mit számít ,hogy merre nő..na jó tudom,aki készíti annak számít,de hidd el ,akik eszik,azoknak csöppet sem.

    VálaszTörlés
  2. Így igaz! Ráadásul, a fotón szépnek is tűnik! Hidd el az íz a lényeg! Én is megettem volna! Sz@r kajáról is lehet csodás képet készíteni! :D

    VálaszTörlés
  3. Pedig a fotón nem is látszik, nagyon szuper:) Mindig ilyen sok pelyhet teszel bele? Lehet, hogy azért. Én a krumplissal jártam így sokszor, csodálkoztam is, hogy a multkori kenyerem, annyira felment, abban is volt krumpli. De a lényeg, hogy finom volt! Nekem is fehér kenyér fog következni,a gyerekek kérésére. Egyszerű de nagyon szép formázás:)

    VálaszTörlés
  4. Nagyon szép a kenyered! Látszik rajta hogy jó puha finom lehet!

    VálaszTörlés
  5. Aleda, köszönöm:-) Tényleg nem panaszkodott senki, hogy lapos a kenyér...

    Barbi, köszi! Igen, az íz meg hogy házi, az a lényeg!

    Trollanyu, köszönöm! Még soha nem tettem kenyérbe pelyhet, lehet, sok volt... Egy egész zacsival belezúdítottam.

    Éva, köszönöm! Puhának puha volt, ha lapos is lett...

    VálaszTörlés
  6. Hű, mindkettő nagyon szép lett, nem is tudnék választani!

    VálaszTörlés
  7. Nekem tetszenek a kenyereid!Én is most kezdtem el ismét kenyeret sütni, azért az mégiscsak más, semmi adalékanyag, és legalább tudom milyen egészséges hozzávalók kerültek bele.

    VálaszTörlés
  8. Hankka, Zsuzsa, kedvesek vagytok, köszönöm! Én hetente legalább egyszer sütök kenyeret, pont azért, mert tudom, mit tettem bele.

    VálaszTörlés
  9. Egyetértek az előttem szólókkal. az íz a lényeg!! Nagyon jól néz ki mindkét kenyered!!!

    VálaszTörlés
  10. Marika, köszönöm! Mostanság gép süti a mindennapi kenyerünket, most, hogy visszanéztem a múltba kicsit, azért hiányzik a sütőben sült, egész más.

    VálaszTörlés

Gesztenyekrémes szelet

 Boldog új évet kívánok Mindenkinek! Meg békéset, sikerekben és egészségben dúskálót. Tegnap szántam rá magam, hogy nézzek rá a blogra, s ha...