Meggyes-mákos szelet

 ...avagy Gyöngyi mákosa.

Ezzel kívánok boldog új évet ... mindenkinek! Boldogat, békéset, nyugodtat, gondtalant. Legyen összetartó, szerető család körülöttünk, fedél a fejünk fölött, étel az asztalon, megnyugtató meleg, remény, hogy a holnap is ilyen lehet.

Legyen idén is mákos süti az év első bejegyzése. Csak mert ezt sütöttem legutóbb, szilveszterre. Amit Budapesten töltöttünk, ahova kicsit vonakodva mentem, mert itthoni újévvárást gondoltam ki, de felrúgták a tervemet. Mások kedvéért beleegyeztem, de így utólag egyáltalán nem bánom, mert egy nagyon jó hangulatú koncerten lehettem. Azt hiszem, most lettem Edda-rajongó. Bár nem hiszek benne, hogy olyan lesz az előttünk álló év, mint az esztendő első napja, valószínűsítem, hogy ezúttal beválik: volt jó is, kevésbé jó is- ami nem rossz ugyan, de egy elhatározást kiváltott belőlem. Egy kicsit kirándultunk is, a gyerekek nem voltak itthon, pihentünk is, megbeszéltük a testvéreimmel az elmúlt év eseményeit. Nem szoktam újévi fogadalmakat tenni, de azért néhány dolgot szeretnék véghezvinni az előttünk álló évben. Szeretnék. 

A recept barátnőmtől származik. Csak egy réges-régi diósat kértem tőle, de kaptam még egyet. A diós még nem készült el, de ez igen- finom: puha, édes-mákos-itt-ott savanykás. 


Hozzávalók:

Az alsó laphoz:

  • 25 dkg liszt
  • 10 dkg margarin
  • 1 tojás
  • 6-7 dkg cukor
  • 1 csomag vaníliás cukor
  • csipet só
  • fél csomag sütőpor
  • 1-2 evőkanál tej
  • + 1 üveg savanykás lekvár lekenni (sárgabarackot használtam)
A mákos réteghez:
  • 2 tojás
  • 20 dkg cukor
  • 1 csomag vaníliás cukor
  • 1 dl olaj
  • 20 dkg liszt
  • 20 dkg őrölt mák
  • fél csomag sütőpor
  • 2 dl tej
  • 1 üveg magozott meggybefőtt
A tetejére:
  • 12 dkg csokoládé
  • 5 dkg vaj
Így készült:
A meggyet leszűrtem, a mákot megdaráltam.
Az alsó laphoz tálba mértem a lisztet, cukrot, sütőport, vaníliás cukrot, csipet sót és elmorzsoltam a margarinnal. Hozzáadtam a tojást, és próbáltam összegyúrni, de kellett kicsi tej hozzá, hogy összeálljon a tészta. Tényleg kicsi. 
A tésztát hagytam pihenni, míg elkészítettem a mákos tölteléket.
A tojásokat elkevertem a cukorral, vaníliás cukorral, majd belekerült az olaj, liszt, mák, sütőpor, több részletben a tej. Legvégül a közben lecsöpögött meggyet kevertem bele.
A világos tésztát tepsi méretű lappá nyújtottam (28×36 cm-es), lekentem a lekvárral, jó vastagon, rásimítottam a meggyes-mákos tölteléket.
180 fokos sütőbe tettem, úgy fél órát sült. Legyen megpirulva kissé a teteje, a biztonság kedvéért tűpróbát is végeztem. 
Mikor kihűlt, bevontam a gőz fölött felolvasztott csoki-vaj keverékkel.


A recept nem teljesen az eredeti: kevesebb cukrot tettem bele, a laphoz picit több lisztet, valószínűleg ezért kellett a tej. A töltelékhez margarin helyett olajat, 3 dl tej helyett 2-t, a tojást meg egyben kevertem bele- a fehérjét felverve kellett volna. Nem rontottam el, nekem nagyon ízlik- van még belőle, rájárhatok.



4 megjegyzés:

  1. Nagyon finom sütivel indítottad 2023-at! Örülök, hogy nálatok is jól teltek az ünnepek. Kívánok Neked és egész családodnak boldog, egészségben és szeretetben bővelkedő Új Esztendendőt!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük szépen! Minden jót kívánok Nektek is az új évben!

      Törlés
  2. Szuper süti! Békés, boldog, egészségben gazadag új évet kínok Neked és az egész családodnak!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük szépen! Nektek is boldog új évet kívánok!

      Törlés

Gesztenyekrémes szelet

 Boldog új évet kívánok Mindenkinek! Meg békéset, sikerekben és egészségben dúskálót. Tegnap szántam rá magam, hogy nézzek rá a blogra, s ha...