Hideglecsó

 Csak összetevőiben van köze a lecsóhoz, de mi így neveztük a gyerekkorunkban gyakorta készülő salátát. Amikor Anyukánknak sűrű napja volt, a kertből hozott zöldségekből összedobott egy kis vacsorát, és csak úgy, kenyérrel ettük. Szerettük. Mai napig kedvenc nyári vacsoránk leginkább rántott cukkini, tök vagy padlizsán kíséretében. Annyit változtattam rajta a régihez képest, hogy olívaolajat öntök rá és megszórom zöldfűszerekkel: bazsalikommal, oregánóval leginkább.

Én idén először hoztam be mindent a kertből hozzá. Paprikával tavaly próbálkoztam, idén már a palántát is én "gyártottam". Tavasszal elhatároztam, hogy amit csak lehet, megtermelek, de közel két hónapig nem kaptunk rendes esőt, a locsolás meg épp csak életbe tartotta a kertet. Azért egy kevés mindenből terem. Na nem befőzni való mennyiség, de ha már nem kell megvenni a mindennapi salátához valót, azért már megéri. Sok bosszankodás, de öröm is, mikor körbenézve némi gyarapodást látok. Végre hétvégén megkaptuk a várva várt csapadékot is- a határban lévő kukoricának már késő, de a kis kertünknek talán nem. 


Hozzávalók:

  • 2 fej hagyma
  • 3-4 uborka
  • 3-4 paradicsom
  • 2-3 paprika
  • 2-3 evőkanál olívaolaj
  • tetszés szerinti zöldfűszer (petrezselyem, bazsalikom, oregánó, kakukkfű, metélőhagyma)
Így készül:
A zöldségeket megmosom, pucolom, felaprítom. Sózom, ráöntöm az olajat, rászórom a mosott, felaprított zöldfűszereket, átkeverem, s akár azonnal is fogyasztható. Bármihez, amihez salátát szoktunk enni.


Nem egy nagy recept, de legalább felidéződött egy kis múlt- az éjjel is otthon voltam álmomban, abban az otthonban, ahol felnőttem. A zöldségek mennyisége természetesen függ a készíteni kívánt mennyiségtől, étkező személyek számától. Tanácsos annyit készíteni, amennyi el is fogy. Másnap is ehető ugyan a maradék, de frissen az igazi. 

A rántott cukkini így készül nálunk- itt már említettem is a hideglecsót, a rántott padlizsán pedig így. Sütőben is szoktam sütni, bár ritkábban, habár úgy lényegesen egészségesebb, de olajban sütve finomabb. 


6 megjegyzés:

  1. Nagyon guszta a salátád, vagy ahogy te írod, hideglecsó. Ameddig nem láttam a képeket, és még csak a címet olvastam, azt hittem zakuszkát készítettél 😊. Finom lehetett a rántott cukkinivel!
    Hasonló salátákat én is szoktam csinálni, szeretjük mi is, főleg halakhoz.
    Most is két egymást követő nap saláta volt a vacsoránk, pár darabka sonkával és husival. Majd hozom, amint sorra kerül 😄.
    Frissek, könnyűek, nyáriak.....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! :-) Nyáron mi is sok salátát eszünk, főleg, miután elkezd érni a paradicsom a kertben. Hideglecsót leggyakrabban. Ma is azt tervezek vacsorára. Amúgy már zakuszkát is készítettem, egy kisebb adagot, kezdetnek, de lesz nagy-nagy adag is.

      Törlés
  2. Köszönöm az ötletet. Elkészítettem, egy kevés balzsamecetet és némi fekete olajbogyót (alias maszlina:)) is kevertem hozzá. Épp a hűtőben érleli össze az ízeket. Nagyanyám soha nem készített hasonlót, de én néhány éve szoktam – ha éppen eszembe jut. Szóval köszönöm, hogy eszembe juttattad.
    VToncsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Toncsi, örülök, hogy eszedbe juttattam!
      A maszlinán nevettem egyet, de a gyerekeim is ismerik a szót, a borkán, punga, pix társaságában. :D Balzsamecetet nem használok, nem is tudom, miért, de én sem mindig ugyanúgy készítem a hideglecsót. Saláta, retek, olajbogyó, bármi kerülhet bele. A lényeg a friss zöldség.

      Törlés
  3. A lecsó-fun kisebbikemnél kipróbálom, köszönöm! :-D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szívesen! Bár nem sok köze van a lecsóhoz, de biztosan ízleni fog "hidegen" is! :)

      Törlés

Málnás szelet

 Minél hosszabb ideig nem írok, annál nehezebb visszatérni. Már  a címadásnál is bajban voltam! :D Végül úgy döntöttem, nem cifrázom túl.  N...