Tökleves

 Nyaranta gyakran voltunk Mamánál. Mikor már nagyobb voltam, középiskolás, előfordult, hogy biciklivel tekertem el odáig- csekély 16 kilométer, dombra fel, majd le. Egy ilyen alkalommal éppen töklevest főzött Ágnes mama. Azelőtt sosem ettem, mert Anyukánk konyhájában nem volt az étlapon ez a leves. De nekem nagyon ízlett, mint ahogy minden, amit ott ettünk. S mivel én voltam az ügyeletes ebéd ügyben, mikor Anyukánk dolgozott, otthon is megfőztem. Csak úgy gondolomra. Ebédelni hazajáró Apukánk nem volt túl jó véleménnyel róla, azt mondta, a kutya se enné meg. De Ricsi kutyánk egymás után két tálkával is kilefetyelt belőle, így nem lehetett annyira rossz... De legalább kiderült, miért nem készül nálunk soha ez a leves- mert Apuka nem szereti. Pedig ehető, főleg, ha van benne egy kis füstölt is. Nem gyakran, de évente egyszer főzök töklevest. Most épp akkor, mikor ketten maradtunk Férjurammal, mert gyerekeink sem díjaznák. 


Hozzávalók:
  • egy nagyobb tök/cukkini fele
  • kapor, csombor 
  • 15-20 dkg sonka/ húsos füstölt szalonna
  • 1 mokkáskanál pirospaprika
  • 2 evőkanál liszt
  • kevés olaj
  • 2-3 dl tej
  • 2-3 evőkanál ecet
Így készült:
A szalonnát és a sonkát is apróra vágtam - most mindkettőből használtam egy-egy darabkát. Előbb a szalonna került az edénybe, sütöttem kevés ideig, majd a sonka is hozzákerült. Együtt is sült néhány percig, majd felöntöttem úgy 2 l vízzel. Hagytam főni darabig. 
Közben kettévágtam a tököt, kiszedtem a belsejét, megpucoltam, lereszeltem. Felét használtam levesnek, másik felére más sors várt. A csombort, kaprot megmostam, (nem használtam sokat, 1-1 kisebb szálat)  s a tökkel együtt az edénybe került. Sóztam, s hagytam felfőni. Mikor felfőtt, az olajból és 1 evőkanál lisztből rántást készítettem: kis lángon, éllandóan kavargatva világosbarnára pirítottam. A levesbe borítottam- ilyenkor kicsit fröcsögni szokott, kell közben kavargatni a levest. A tejből és másik kanál lisztből habarást készítettem- ez is a levesbe kötött ki. Pirospaprikát szórtam bele, ecettel ízesítettem. Ha szükséges, még sózom. Ha felfőtt, kész is.


Gyerekkorunkban a tök leginkább takarmánynak termett, s a kukorica közé vetették. Amikor rákaptunk a rántott tökre, feljártuk a fél kukoricaföldet, mire megfelelő méretű termést találtunk. A kisebbek rántani jók, a nagyobb, amíg nem kemény a héja, levesnek, főzeléknek, fasírtnak, tölteni, s egyre több mindent próbálok ki belőle az idők folyamán. 


4 megjegyzés:

  1. Guszta és finom lehet akár a főzelék. Most nálam is cukkiniből készült főzelék van szeretem. A régi emlékekkel készült ételek mindig finomabbak 😊

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen, Éva! Régimódi leves, de szeretem, a változatosság kedvéért néha sor kerülhet rá.

      Törlés
  2. Még nem hallottam töklevesről, de finom lehet. Aki szereti a tökfőzeléket, annak biztos ez is ízlik. Mi szeretjük, bár idén még csak egyszer főztem, vártam hogy lejjebb menjen az ára. De lehet, hogy arra várhatok.... 😁

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Katalin! Én a tökfőzeléket is nagyon szeretem, valószínű, ezért szeretem a levest is belőle. Végülis hasonló ízvilág.
      Tököt-cukkinit nem veszek, így az árát sem figyelem, de bizony megdöbbentő árak vannak...

      Törlés

Málnás szelet

 Minél hosszabb ideig nem írok, annál nehezebb visszatérni. Már  a címadásnál is bajban voltam! :D Végül úgy döntöttem, nem cifrázom túl.  N...