Mézes krémes szilvalekvárral

 Sok mesélni valóm lenne, de talán rendre sor kerül mindenre. Karácsony előtt még egy sütit szerettem volna megosztani- erre esett a választásom, ami legutóbb készült másodmagával, a mindig nagy sikerű meggyes mákossal. Ezúttal munkahelyi karácsonyozásra készült- itt is mindenki elégedetten falatozott belőle.

Ma reggel végre nem a telefon ébresztett, tovább is aludtam a szokásosnál. Aztán még lustálkodtam is. S közben a telefont pörgetve egy karácsonyi idézet hatására próbára tettem magam, nekem mi jut elsőként eszembe erről az ünnepről. Kis szobában a fekete négy lábú kályha melegében néhány fenyőág kevés dísszel, s két szerető nagyszülő. Amint betoppanunk, máris a kályhára kerül az étel, serceg a sült hús a vaslábasban. A karácsonyokat otthon töltöttük, azt nem tudom felidézni, hogy mikor tettük ezt a látogatást nagyszüleinknél, egész kicsi lehettem. Csak ilyen emlékfoszlány villant be. Ahogy telik az idő, egyre többször térek vissza gondolatban a múltba. Szépek voltak a karácsonyok- valószínűleg ezért kedvenc, mindig várva várt ünnepem. Nem csillogtak-villogtak, nem vártak ajándékhalmok, mégis jó visszaidézni őket. Talán azért, mert akkor még arról szólt, ami a lényege lenne.


Hozzávalók:

A mézes lapokhoz:

  • 50 dkg liszt
  • 15 dkg cukor
  • 1 teáskanál szódabikarbóna
  • 15 dkg margarin
  • 3 evőkanál méz
  • 2 tojás
  • 0,5 dl tej
A krémhez:
  • 8 dl tej
  • 8 evőkanál gríz
  • 2 csomag vaníliás cukor
  • 20 dkg cukor
  • 25 dkg vaj
  • + 1 üveg szilvalekvár
Így készült:
A lapokhoz tálba mértem a lisztet, cukrot, szódabikarbónát és összemorzsoltam a margarinnal. Hozzáadtam a mézet, tojásokat, tejet és összegyúrtam. Pici lisztet még szórtam rá, úgy teáskanálnyit, mert a tészta - jó szokásához híven- igencsak ragacsos lett.
Pihent úgy egy órányit, majd 3 részre osztottam, lisztezett deszkán tepsi méretűre (28×32 cm) nyújtottam mindegyiket s sorra kisütöttem, 180 fokon. Gyorsan sül, figyelni kell rá- épp csak még kap egy kis színt, s már nem lágy a teteje.
A krémhez a tejből, grízből- enyhén púpos evőkanállal mértem- és vaníliás cukorból tejbegrízt főztem.
Időnként megkavarva hagytam kihűlni. A vajat elkavartam a cukorral és kanalanként hozzáadtam a hideg tejbegrízt.
Összeraktam a sütit: az egyik lapot lekentem szilvalekvárral, rákanalaztam és elegyengettem a grízkrém felét, majd erre került a második lap, lekvár, többi krém. A harmadik lappal lefedtem, kissé rányomkodtam.
Kamrába tettem. Másnapra megpuhult, szépen lehetett szeletelni.

Jót tett neki a savanykás szilvalekvár, máskor is be fogom vetni. De a mézes mindenképp jó- nálunk legalábbis mindig örül neki a család. Karácsonyra is terveztem sütni, de most már kihagyom, hisz most ettünk- még van 2-3 szelet belőle. Úgyis olyan hosszú a karácsonyi sütilista, hogy alaposan meg kell kurtítanom- főleg így, hogy teljesen átíródott a szokásos karácsonyi menetrend. Pedig sütivel kapcsolatos ajándéktervem volt... 


8 megjegyzés:

  1. A karácsonyi gondolataidat köszönöm, teljesen egyet értek...
    A sütemény finom, nálam csokimáz még kerülne rá. 😀

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Zsuzsa! A csoki harmadik nekifutásra került volna rá, de most csak kettőre volt időm! :D

      Törlés
  2. Nagyon szép visszaemlékezést írtál, én is osztom amit Zsuzsa írt.
    A sütid nagyon finom lehet, én is tegnap töltöttem meg az előző nap megsütött mézes lapjaimat. Még nem kóstoltuk, remélem jó lesz, és már puhul a tésztája. Már sütöttem máskor is ilyet, de most először kakaós tésztával. Ha jó lesz, majd hozom, még idén de lehet csak jövőre....
    Nagyon boldog, békés karácsonyt kívánok az egész családnak!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen, Katalin! Azóta már karácsonyon túl vagyunk, boldog is volt, békés is, szűk családi körben. És persze blogmentes.
      Azóta lehet, már fel is került a Te mézesed, mindjárt következik, hogy végignézem kedvenc blogjaimat.

      Törlés
  3. Kedves Gerdi, áldott Karácsonyt kívánok sok szeretettel neked és az egész családnak! :)
    A sütemény nagyon finom, nálunk is szinte minden Karácsonykor jelen van. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Okki, köszönjük szépen!
      Nálunk most nem készült mézes karácsonyra, de gyakorta van, az olyan karácsonyos hangulatú sütemény.

      Törlés
  4. Kedves Gerdi! Nagyon szép gondolatok, remélem, jól telt a karácsony, a szeretet jegyében.
    Mindig melegséggel tölti el a lelkemet a visszaemlékezésed a gyerekkorodra. Alig várom, hogy megint írj róla.
    Boldog új évet kívánok egész családodnak!
    Helga

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Helga! Köszönöm soraidat, nekem az ilyen megjegyzések (is) töltik el melegséggel a szívem-lelkem. Biztosan írni fogok még a régről, hisz gyakran, egyre gyakrabban idéződnek fel emlékek.
      Boldog új évet kívánok Nektek is!
      Szeretettel: Melinda

      Törlés

Málnás szelet

 Minél hosszabb ideig nem írok, annál nehezebb visszatérni. Már  a címadásnál is bajban voltam! :D Végül úgy döntöttem, nem cifrázom túl.  N...