Kardamomos zöldparadicsom lekvár

 Ha nem esett volna annyit az eső, azt mondanám, idáig csodás őszünk volt. Végül is az volt, mert hideg, olyan igazi, deres reggeles hideg még nem volt. Így nem fagyott meg a paradicsom, s hogy ne is legyen esélye, leszedtem. Nagy veder zöld paradicsomot hoztam be. Lett belőle csatni, meg csalamádéféle, aminek nagy része paradicsom, s hogy a maradék se menjen tönkre, gondoltam, teszek egy próbát a lekvárral. Rémlik, hogy valamikor Anyukánk is főzött, de ha nem Ő, valahol, valamikor már kóstoltam. Érdekes íze van, erre határozottan emlékszem. Valóban az... S hogy legyen benne egy kis csavar is, kardamommal fűszereztem. Első gondolatom szegfűszeg volt, de azt elvetettem az előbbi javára.



 
Hozzávalók:
  • 2 kg zöldparadicsom
  • 1 kg cukor
  • 5-6 kardamom
Így készült:
A paradicsomokat több vízből átmostam. A sérült, pöttyös és a szárnál lévő részeket levágtam, a sértetlen részeket kisebb darabokra vágtam. Hosszadalmas művelet volt, mivel nagy része apró koktélparadicsom volt. Megtisztítva, aprítva úgy másfél kilogrammnyi volt. Főni tettem. A kardamomhüvelyekből kikapartam a magokat, azt is beletettem. Hamarosan elég sok leve lett, ezt igyekeztem elfőzni, s mikor más sűrűsödött, akkor tettem hozzá a cukort. Ekkor még több leve lett, még főztem vagy 20 percig. Közben kavargattam. Pici szalicilt is adtam hozzá, majd tiszta üvegebe szedtem ki és celofánnal kötöztem le. (Ezért a tartósító, különben fejtetőre állítom, úgy még egy lekvárom sem romlott meg.)


Három üveggel lett, 4 dl-esekkel. Elég is belőle. Érdekes íze van, szerintem senki nem mondaná, miből van. Inkább különleges, annyira nem finom, hogy még többet főzzek belőle. De ezt is kipróbáltam. Majd meglátom a fogadtatást.
Azt mondtam, idén már nem főzök be többet. De a csipkebogyó még nagyon a begyemben van, ha sikerül még a szünetben szedni valamennyit... ( Nem sikerült... nem lesz több lekvár. Idén. Talán. 😀)


4 megjegyzés:

  1. Guszta, lehet hogy még húsok mellé is finom lesz ! Nagyon régen zöld paradicsomot savanyúságnak tettem el télire de akkor még a gyerekek kicsik voltak és a tetszésüket nem nyerte el azóta nem is készítettem:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! :-) Én is gondoltam rá, hogy sült hús mellé együk, mert azért palacsintába furcsa lenne. Valahogy, valamire elfogy, nem sok az egész. Én csalamádéba szoktam tenni zöld paradicsomot, meg egyik évbe hagymával vegyesen raktam el, annak is sikere volt.

      Törlés
  2. Nagyon finomat főztél be! Biztos hamar elfogy majd 😊.
    Mi Kárpátalján ettünk először, már jó pár éve. Már ott nagyon ízlett, csak kicsit édes volt nekünk. De senki sem tudta kitalálni, hogy miből is főzték 😊. Itthon is megpróbálkoztunk vele egy-kétszer, finom volt, szerintem is különleges. Mi vajas kenyérre, zsemlére kenve ettünk reggelire.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! :-) Még nem tudom, nálunk milyen formában fog elfogyni- leginkább úgy, hogy elosztogatom! :D Enyém is édes, de kell a cukor, hogy elnyomja a zöldparadicsom enyhén torokmarós ízét.

      Törlés

Gesztenyekrémes szelet

 Boldog új évet kívánok Mindenkinek! Meg békéset, sikerekben és egészségben dúskálót. Tegnap szántam rá magam, hogy nézzek rá a blogra, s ha...