Lekváros- diós kocka

 ... és pogácsa.

Megint eltűntem kis időre, de hát nyaraltunk. Pihentető hetet töltöttünk a Zemplénben, egy csodálatos pici faluból kiindulva jártuk be a környéket, majd hazalátogattunk a gyökereinkhez, egy nap alatt meglátogattuk a három éve nem látott rokonokat. Testileg-lelkileg feltöltődtünk, aztán újra szembesültünk a gondokkal teli hétköznapokkal. De muszáj úszni az árral... 

Legutóbbi sütnivaló előző este készült, hetekkel ezelőtt tervezett alkalomra. De ember tervez, Isten végez. Tavaly egyik kedves kolléganő a nyár során meghívott minket magához, ezt szerettem volna viszonozni, esetleg hagyományt teremteni belőle. De ki megbetegedett, kinek előre nem látott programja lett, vagy épp váratlan utazás várt rá, így a maradék két-három kolleginával megbeszéltük, hogy ez most elmarad... Pedig nagyon készültem, az este még sütöttem is, naplemente után, hogy ne tetőzzem a hőséget a konyhában. Olyat sütöttem, ami jelenlegi időjárás-álló: zsíros-tejfölös pogácsát, aprókat, meg lekváros-diósat. A pogácsáról nem írok külön bejegyzést, mert számtalan van már a blogon, s nincs kedvem átnézni, hogy pont ilyen szerepel-e, de valószínűsítem. Azért majd a végén bemutatom "őt" is.

A főszereplő most a diós:


Hozzávalók:
A tésztához:
  • 45 dkg liszt
  • 1 nagy csipet só
  • 1 csomag sütőpor
  • 1 csomag vaníliás cukor
  • 12 dkg cukor
  • 12 dkg margarin
  • 1 púpozott evőkanál zsír
  • 1 egész tojás
  • 2 tojássárga
  • 1 evőkanál tejföl
A töltelékhez:
  • 2-3 dl szilvalekvár
  • 5 tojásfehérje
  • 1 csipet só
  • 20 dkg cukor
  • 1 csomag vaníliás cukor
  • 1 citrom lereszelt héja
  • 20 dkg darált dió
Így készült:
A tésztához a lisztet, sót, cukrot, vaníliás cukrot, sütőport elvegyítettem, majd elmorzsoltam a margarinnal és zsírral. Hozzáadtam a tojásokat és csapott evőkanál tejfölt. Összegyúrtam. Kicsit nehezen hagyta magát, de nem tettem hozzá több tejfölt, mert kemény tésztát terveztem. Omlós, morzsalékosabb massza lett.
A töltelékhez a tojások fehérjét ( 3 maradt a pogácsától, 2 a fenti tésztából) csipet sóval felvertem, majd a cukor hozzáadásával tovább, kemény habbá vertem. Hozzákevertem a diót, vaníliás cukrot, citromhéjat, óvatosan elvegyítettem.
A tészta negyedét félretettem, a többit lisztezett deszkán tepsi méretűre nyújtottam. Nyújtani sem volt könnyű, de miközben a nyújtófára feltekerve próbáltam beletessékelni a tepsibe, persze, hogy szétszakadt. De belelegóztam-nyomkodtam a tepsibe csak azért is. Lekentem a szilvalekvárral, majd rákanalaztam a diós tölteléket, elegyengettem. Erre csipegettem-morzsoltam a maradék tésztadarabot.
180 fokos sütőbe tettem, s addig sült, míg a tetején a tészta világosra pirult.


Kisülés után mindjárt megkóstoltam, hogy ehető lett-e. Igen, az lett. Finom, mint minden diós. A szilvalekvár saját termésből készült, a diót hozzá pedig otthon kaptuk Ellától- Ő Apukám húga, aki gyerekkorunktól igen közel állt hozzánk. 
Nos, a diós finom lett. A pogácsa is, s mivel némileg, legalábbis a tojásfehérje révén kapcsolódik az előbbihez, kapjon némi figyelmet a sós süti is:


Hozzávalók:
  • 3 dl tej
  • 1 teáskanál cukor
  • 4 dkg élesztő
  • 1 kg liszt
  • 25 dkg zsír
  • 2.5 teáskanál só
  • 3 tojás sárgája
  • 4-5 evőkanál tejföl
  • + 15 dkg sajt a tetejére, 1 tojás lekenni
Így készült:
A tejet meglangyosítottam, cukrot elkevertem benne, az élesztőt felfuttattam. A lisztet elvegyítettem a sóval, összemorzsoltam a zsírral. Hozzáadtam a sárgákat és élesztős tejet, s miközben gyúrtam, adagoltam hozzá kanalanként a tejfölt- addig, míg összeállt a tészta. Meggyúrtam-dagasztottam, majd letakarva hagytam megkelni. Úgy egy óra múlva kinyújtottam, hajtogattam. 15-20 perc elteltével jó ujjnyira nyújtottam, kicsi pogácsaszaggatóval kivágtam. Tepsibe pakoltam, felvert tojással lekentem, sajttal szórtam, 180 fokon pirosra sütöttem. Két nagy tepsivel lett.
Sülés közben nagyobbik részük képes volt elborulni- megcsúszni, legalábbis eltérni a fűggőlegestől. De attól meg lehet enni őket.😉

A nyaralásról is beszámolok majd kicsit bővebben, de ez a bejegyzés már így is elég hosszúra sikeredett. Meg aztán tudnék még locsogni egyebekről is, de hagyok máskorra is- jelen pillanatban úgy gondolom, lesz máskor is. De elkezdődik a munka, csuda tudja, mi vár ránk. A portfólió-írás mellett...

8 megjegyzés:

  1. Nagyon jól néz ki a sütid és a pogácsád is, mindkettő nagyon finom lehetett, szívesen megkóstolnánk most 😋. A nyaralásotok is szép lehetett.

    Képzeld mi is a Zemplénbe készülünk, Telkibányára, oda ahol 5 éve voltunk már. Ide:
    https://katalin-konyha.blogspot.com/2017/09/szeptemberi-nyaralas-telkibanyan.html

    Kíváncsiak lennénk hogy ti hol szálltatok meg, és milyen kirándulási célpontokat kerestetek fel 😀, hátha tudunk ötleteket meríteni belőle. Köszi!
    De lehet hogy addigra megjön az eső is, mert már nagyon régóta szárazság van és dúl a kánikula, de reméljük, hogy azért lesz egy kis szerencsénk is....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönom, Katalin! Nagyon jól telt a nyaralás, legfőképpen gyorsan. Arkán volt a szállásunk, egy parasztházban. Csend volt és nyugalom. Boldogkő várát és a regéci várat gyalog értük el, Gergő óhajára egy napot a nyíregyházi állatkertben töltöttünk, egy másikat Sárospatakon. Utolsó napon megmásztuk a legközelebbi csúcsot, a Magoskát- több, mint 700 m magas. Még nagyon sok elmaradt kiszemelt látnivaló vár ránk, úgy hogy ide is vissza kell térnünk.
      Végre és egyben sajnos esős idők következnek, de úgy gondolom, ilyen időkre is kínál látnivalót a környék. Leányzóm is most megy táborba- nekik sem jön jókor az eső.
      Kellemes nyaralást kívánok Nektek, érezzétek jól magatokat!

      Törlés
    2. Köszönöm a válaszodat! Sok szép helyen jártatok, ezek közül mi is voltunk pár helyen, Sárospatakon, Boldogkő várában és Regécen is. Nyíregyházán még soha nem jártunk, és a Magoskán sem, ez utóbbinak még a neve is ismeretlen volt. De megnéztük a neten, szép sziklás kilátóhelyei vannak. Ha az időjárás engedi, és az erőnk is, lehet hogy beiktatjuk 😀.
      Sok szép látnivaló van a Zemplénbe, mi kétszer voltunk már itt, mégis vannak még felfedezésre váró helyek!

      Törlés
    3. Nagyon szívesen! Nyíregyháza az állatkert miatt Fiam régi vágya volt. S bár nem volt túl közel, rászántunk egy napot. Megérte, méltán írnak róla dicsérő szavakat. A Magoska csúcsa felé haladva mi nem leltünk rá egyetlen kilátó helyre sem. Igaz, térkép nélkül, telefonnal vágtunk neki, erdészeti utakon. Néhányszor vissza is akartam fordulni, de mégis kitartottam, felmentünk az adótoronyig. A teteje a fák mögé magasodik, csodás lehet róla a kilátás, de eszünkbe se jutott megkockáztatni a felmászást. Így maradtunk a sikerélménnyel, hogy felmentünk, érdekes kőhalmok látványával minden kis csúcsocskán- ilyen van a legtetején is.

      Törlés
    4. A Magoskára teljesen felmenni nem terveztük, mert ahogy olvastuk ott nincs sok kilátás. Viszont félúton közte és Arka között az útról van egy letérő a Gereblye-kőhöz, ahol szép a kilátás.

      Törlés
  2. Mindkét sütid csodásan néz ki! 😍 Minden diós süti finom, hátha még házi lekvár is van benne. :)
    Szeretem a bejegyzéseidet, mindenképp folytasd! :)
    A portfólió-íráshoz kitartást! Tudom miről beszélsz....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen, aranyos vagy! Szeretném folytatni, de sok minden közbe fog szólni.
      A portfólió írással kapcsolatban van bennem egy nagy adag dac- mindent elvárnak tőlünk, cserébe kapunk egy megalázóan kicsi fizetést. Meg sok kétség- belefektetek egy csomó időt, s lehet, közben bekövetkezik az az utolsó csepp, ami rávesz a továbbállásra.

      Törlés

Málnás szelet

 Minél hosszabb ideig nem írok, annál nehezebb visszatérni. Már  a címadásnál is bajban voltam! :D Végül úgy döntöttem, nem cifrázom túl.  N...