Kati tészta

Most már visszatérnek a "dolgos" hétköznapok, s minden visszarázódik a rendes kerékvágásba. A rendest is idézőjelbe kéne tennem, mert annyira nem ígérkezik annak ez az év...
No de folytassuk ott, ahol abbahagytuk.

Mindenekelőtt kívánok Mindenkinek boldog új évet!!!


Egy kis magyarázat a süti nevét illetően, mert a Kati tészta egy süti. Erdélyben a sütit nevezték s nevezik még mindig egyes vidékeken tésztának. Nem volt nehéz átszokni a süti, sütemény szóra, mert mifelénk mindkét elnevezést használták. De a kati annyira összeforott a tészta szóval, hogy nem is hangzik jól a fülemnek a "Kati süti". Ez marad tésztának:-)

Régi és közismert recept, gyerekkorom nagy divatsütije, azaz tésztája volt, a lakodalmak elmaradhatatlan kelléke. Aztán feledésbe merült, mert mindig jönnek újabb és újabb, időlegesen felkapott sütik.
Karácsonyban a Nővéreméknél voltunk, a család teljes fiatalsága, meglepetésvendégünkkel, kedves Unokatestvérem, állandó ügyeletes zilahi vendéglátónkkal egyetemben, s szóba került a kati, melyet minden jelenlevő rég evett. Én vállaltam is azonnal, hogy szilveszterre elkészítem. Álltam a szavam:-)
Hozzávalók:
A tésztához:
  • 50 dkg liszt
  • 15 dkg cukor
  • 15 dkg zsír
  • 3 tojás sárgája
  • 1 sütőpor
  • kevés tej
A töltelékhez:
  • egyik lap összetörve
  • 1 dl tej
  • 1 csomag vaníliás cukor
  • 2 evőkanál kakaó
  • 2 evőkanál baracklekvár
  • 15 dkg cukor
  • 10 dkg margarin
  • 1 rumaroma
A tetejére:
  • 3 tojás fehérje
  • 15 dkg cukor
  • csokidara vagy reszelt csoki
Így készült:
A tésztához valókat összegyúrtam annyi tejjel, hogy összeálljon, de kemény tésztát kapjunk. 1-2 órai pihentetést követően 3 részre osztottam, tepsi méretűre nyújtottam, a tepsi hátán sorra kisütöttem őket. Nem kell túlsütni, maradjanak világosak a lapok, mert amúgy is könnyen törnek. Óvatosan szedjük le a tepsiről, hagyjuk kihűlni.
Egyik lapot, a legkevésbé sikerültet összemorzsoltam, meglocsoltam a tejjel, majd a töltelék többi hozzávalójával együtt alaposan összekevertem. A két lap közé kentem a krémet.
Hátravan még a hab: vizet tettem fel főni egy olyan edényben, amire pontosan ráillik a tál, amiben a habot verjük. Felvertem a habot cukor nélkül, majd a cukor hozzáadása után a takaréklángon fővő víz fölött vertem tovább. Addig vertem, míg sűrű, fényes lett a hab.
A sütire simítottam, megszórtam csokidarával.

A másik süti, ami szilveszterre készült, az elmaradhatatlan reszelt túrós, melyet a Fiam minden ünnepre rendel. Karácsonyban elmaradt, így a következő ünnepre készült, annyi változtatással, hogy két evőkanál narancslekvár is került a töltelékbe. Így is finom volt, kapósabb volt Katinál is:-)

2021.február 2.
Évek óta nem sütöttem katit, pedig ahányszor a látószögemben kerül, mindig megkívánom. Aztán nemrég, Férjuram születésnapjára előrukkoltam vele. Kicsit fel is turbóztam a tölteléket, a tortalap felpúposodott tetejét is belemorzsoltam, 2 dl tejjel öntöztem meg s margarinból is kétszer annyi került bele. Így vastagabb volt a finom közepe, s nagy megelégedettségemre sűrűn rájárt a család. Gyakrabban kéne sütni, kár lenne a feledés homályába veszni hagyni ezt a régi, jól bevált receptet. Süssetek katit! 😀




15 megjegyzés:

  1. Ne legyél előre pesszimista! Bízzál abban hogy sikeres év lesz! A süteményed nagyon guszta, szívesen megkóstolnám, most már talán oldódott a karácsonyi telítettségem!

    VálaszTörlés
  2. Nagyon tartalmas, finomságos kis sütinek néz ki...legyen ilyen az éved is (finomságost tessék a megfelelő pozitívummal behelyettesíteni ;))
    BÚÉK

    VálaszTörlés
  3. Nagyon jól mutat ez a süti:) Ismerek egy Kati szeletet, lehet, hogy ugyanez a recept, majd megnézem. Anyukám is szinte minden ünnepre sütött reszelt túrósat, nagyon szeretjük. De hát mit nem szeretünk mi:) Idén én igyekszem optimista lenni, remélem csak jobb lehet minden, nektek is ezt kívánom:)

    VálaszTörlés
  4. Istenien néz ki! Nekem is volt egy Kati süti receptem, de szerintem a tied sokkal jobb! És nagyon guszta a reszelt túrós is, nálam ez is feledésbe merült! Boldog Új Évet! :)

    VálaszTörlés
  5. Sikeres Évet kívánok neked! Látva a sok finom sütit, amit készítesz, volna egy kérdésem. El tudnál készíteni például valamilyen török édességet is? Próbálkoztál már más nemzet édességeivel?

    VálaszTörlés
  6. Boldog Új Évet! A Kati tészta megnevezésében maximálisan egyetértek. Erdélyben hiába mondaná bárki, hogy Kati-szelet - noha ez a neve - senki nem tudná, milyen sütiről van szó, de nehezen találnál olyan embert, aki ne evett volna már Kati tésztát. :)

    VálaszTörlés
  7. Milyen rég nem ettünk....nem is tudom a gyerekeim ismerik-e. Na, majd orvosoljuk.
    Akkor boldogabb, egészségesebb évet!

    VálaszTörlés
  8. Éva, köszönöm, a biztatást is:-) Nem vagyok pesszimista ember, természetesen bízom a szebb jövőben. Különben hova lennénk?

    Adél, köszönöm:-) Már keresem a pozitívumokat...van néhány.

    Trollanyu, köszönöm:-) Több változatával találkoztam a Katinak, ez Anyukám receptje alapján készült. De van rózsaszín mázas, csokis tetejű... Mindegyik finom.
    Én is kívánom Nektek, hogy elérjétek, amit célul tűztetek ki! Fő az optimizmus:-)

    Hankka, köszi! Somolygok magamban, neked Kati "süti" recepted van:-) De én nem tudok leszokni néhány, közel 30 éven át rögzült szóról, kifejezésről.
    A reszelt túrós meg nem tud feledésbe merülni, hisz folyton kikövetelik:-)

    Sándor, köszönöm!
    Kérdezz bátran:-) Válaszom hosszas lenne, megpróbálom összesűríteni. Próbálkoztam már török édességgel, a raháttal vagy török csemegével, de sikertelen volt. Persze nem adom fel. Egyszer szánok egy bejegyzést a témának. Más nemzet édessége... tiramisut készítettem már, itt megáll az ész. De még töröm a fejem:-)

    Alíz, Nektek is boldog új évet! Hát a Kati-szelet elég furcsán hangzik, számunkra. A helyesírásán gondolkoztam azért: marad a nagybetű, vagy köznevesül ebben az esetben a Kati? De ha Te nagybetűvel írod, meggyőztél.

    4Gyerek, nálunk is hosszú időre feledésbe merült. Pedig finom süti, mindig is szerettem. De lehet, most évekig nem kerül sor rá megint...

    VálaszTörlés
  9. B.Ú.É.K!! most készített a barátnőm, pont szilveszterre, nekem ez mostanáig, nem értem hogy de kimaradt, nem ismertem! Ő állítja, hecserli lekvárral az igazi.Nekem aztán mindegy, süti vagy tészta, mert nagyon finom :)

    VálaszTörlés
  10. Éppen ezt a sütit akarom megsütni az adventi találkozó esténkre, csak nem volt kedvem előkeresni a több kilósra duzzadt innen-onnan összeszedegetett receptjeim közül. Nos nagy örömömre itt rátaláltam erre a mutatós, finom és kedvenc receptre. nagyon megörültem neki. Nagyon tetszik a blogod, a NoSalty-n tévedtem hozzád, majd az egyik linkről ide és böngészgetlek, hát nem kell unatkoznom. Jövök máskor is az biztos, mivel nagy süti imádó vagyok, sütni is szeretek, az ötletes, új receptek meg mindig is elcsábítanak. Érdekelne még, hogy az a hatodik szelet süti vajon mi, mert az kilóg a "Katik" közül! Örülnék, ha azt is megosztanád velem, rá is kíváncsi vagyok!

    Szép adventet és ünnepi várakozást, jó sütögetést és további ilyen szuper recepteket kívánok szeretettel!

    VálaszTörlés
  11. Közben rá is jöttem. Valószínű a reszelt túrós süti, ami kilóg a sorból. Én is nagyon szeretem. ( Azt is!!! )

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Rebeka!
      Köszönöm a kedves szavakat! Igazán örülök, hogy rám találtál és tetszik a blogom:-)
      Valóban, a reszelt túrós a kilógó süti, ami Fiam első számú kedvence, minden ünnepre meg kell sütni a kedvéért. Így ez a leggyakrabban sütött süti nálunk.
      Örülök, ha ezután is látogatsz! A receptek az utóbbi időben elég akadozva kerülnek fel a blogra, bár nem sütök kevesebbet, csak ez a fránya idő mintha kevesebb lenne:-)
      Kívánok Neked is jó sütögetést, és boldog karácsonyt!

      Törlés
  12. Én is szoktam sütni, Kati szelet néven van jegyezve :) Jó, hogy megosztottad, mert ideje lenne, hogy felkerüljön a blogra. Finom bizony!

    VálaszTörlés
  13. nalam legalabb 6 fele Kati suti van, mert minden amit Katink bevalt receptojei alapjan sutok azt Kati cimszo alatt tartok a sutemenyes konyvembe. Mellesleg valami melle van irva ..mezes, turos, gyumolcsos stb. A sok finomsagert es a csodas fotokert ezuton mondok koszonetet minden ismeros es ismeretlen gazdasszony tarsamnak. Saci

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lehet, ez a recept is egy Kati nevezetű igencsak ügyes háziasszony nevéhez fűződik, akinek hálásak lehetünk ezért az örökzöld sütiért. Ez "A" Kati süti, örök kedvenc.
      Kedves Saci, további jó sütögetést kívánok, legyen az Kati vagy más süti! :-)

      Törlés

Gesztenyekrémes szelet

 Boldog új évet kívánok Mindenkinek! Meg békéset, sikerekben és egészségben dúskálót. Tegnap szántam rá magam, hogy nézzek rá a blogra, s ha...