Hamis hájas

Azért hamis, mert zsírral készült. Nincs malacka, nincs háj, de van bolti, fehér, préselt zsír. Ezzel próbálkoztam.
Gyerekkorunkban a disznótorok utáni időszak kötelező süteménye volt. Karácsonyra vagy újévre biztos, sütött Anyukám hájast. Előfordult, hogy nem lett szép leveles, ez igencsak bosszantó tudott lenni Anyukám számára. Apukám ilyenkor viccelődött, hogy azért nem sikerült, mert kezd öregedni a "Mama", így keres egy fiatalabb asszonyt, aki jó hájast süt:-) Éppen ezért én is aggódtam, talán nekem sem váltja be a hozzá fűzött reményeket, hisz én sem vagyok már mai csirke. No meg először vágok bele hasonló dologba. Van egy kissé vázlatos, Anyukám gyűjteményéből származó hájas receptem, ami számtalan kérdést vetett fel bennem, de válaszokat már nem várhatok. Így hát az emlékeimre hagyatkoztam. Arra emlékszem, hogyan kell kenni, hajtogatni, forró késsel felvágni a kinyújtott tésztát. A többit kikövetkeztettem.
Nagyon lestem befele a sütőbe, mi lesz belőle. Előbb semmi, aztán elkezdett nőni, levelesedni, s olyan szépek lettek:-)

Hozzávalók:

  • 50 dkg zsír
  • 25+60 dkg liszt
  • 3 nagy tojás sárgája
  • 2 evőkanál ecet (10%-os)
  • csipet só (az eredeti receptben nem volt)
  • 3 dl langyos víz
  • lekvár tölteni (házi szilva-, illetve baracklekvár)
  • porcukor beforgatni
Így készült:
A zsírt a 25 dkg liszttel alaposan összevegyítettem, hidegre tettem.
A 60 dkg liszt közepébe mélyedét készítettem, beleütöttem a tojások sárgáját, a csipet sót is beletettem, 1 dl vizet és az ecetet. A többi vizet fokozatosan adagolva gyúrni kezdtem. Végül a kikészített 3 dl vizet mind hozzátettem, jól gyúrható, sima tésztát kaptam. Anyukám receptje szerint szódás vízzel kell összegyúrni (lehet, szódavíz akar lenni?), s addig, míg hólyagos lesz. Nem igazán akart hólyagosodni, ezért feladtam, s lisztezett deszkán nyújtani kezdtem. Ekkor a tésztában kis bubik keletkeztek, ezek a hólyagok?
Akkorára nyújtottam, mint a deszka. 2/3-ára rákentem a zsíros lisztet, az üres részt ráhajtottam, majd a kimaradt egyharmad zsírral kent tésztarésszel befedtem. A hosszúkás téglalap alakú tészta egyharmad részét ráhajtottam a tésztára, majd a kimaradt részt az egészre. Letakarva fél órát pihentettem.
A fél óra leteltével kinyújtottam, ugyanúgy hajtogattam. Még kétszer, fél-fél óra elteltével hajtogattam. 
A harmadik fél órát követően kinyújtottam, gázlángon melegített késsel tenyérnyi négyzetekre vágtam a tésztát. Lekvárral töltöttem, háromszögűre hajtottam, de nem nyomtam le. Egy részénél a háromszög két sarkát (azaz csúcsát, mert kapok a matektanárnőtől) hátrahajtottam s összefogtam, de nem nyomtam össze.
Sütőpapírral bélelt tepsibe rakosgattam, 180 fokra előmelegített sütőben pirosra sütöttem.
Még melegen porcukorba forgattam.

Mikor kisültek, akkor rájöttem, hogy Anyukám kisebbeket sütött, s annyira kinyíltak, hogy a lekvár kilátszott. Az enyémek nem nyíltak szét, talán épp nagy méretűknek köszönhetően. Vagy mert mégsem tökéletesek. 
Ezek az első "hájasaim", s kezdetnek azért nem rossz, na:-)
Nem lett az az ünnepélyes, jellegzetes hájas-íze, de mindenkinek ízlett, elégedetten kóstolgattuk még melegen, kicsit sziszegve is a forró lekvártól:-)

2019. 02.08.
Második nekifutásra is szépre sültek ki a zsírral készült hájasok! Mindig izgalmas, és megnyugtató meg sikerélményt nyújtó látni, amint a sütőben szépen kinyílnak, levelesednek a kis "hájasok"!
Mindbe baracklekvár került, mert szilvalekvárom nincs. Így is finomak! :-)



2021. április
Még mindig finom! Azon frissiben, melegen, mikor már nem süt benne a lekvár, szinte abbahagyhatatlan. Húsvétra készült, ebből is látszik, mennyire ráértem idén... 
Mind szilvalekváros lett- tavaly nagy adagot főztem, sajnos nem üstben.



59 megjegyzés:

  1. Nagyon ügyes vagy! Szép ducik lettek. Én nem mernék belevágni. Nekem a dédnagymamám készítette elég gyakran. Volt, hogy dióval töltötte. Nagyon finom volt, szerintem a tiéd is az:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Janka, köszönöm:-) Nekünk ízlik, de szívesen látlak egy (vagy több) hájasra, hogy eldöntsd, finom-e:-)!
      Anyukám is töltötte dióval is, de én lekvárral szerettem mindig is, a diós szárazabb.

      Törlés
    2. Próbáld meg a lekvarbakeverd a daralt diót! Nekem bejött!!

      Törlés
    3. Kedves Marika, köszönöm az ötletet, alkalmazni fogom! :-)

      Törlés
    4. Nagyon ügyes vagy! Megfogom sütni!

      Törlés
  2. Kedves Gerdi!
    Trollanyunál írtad, hogy ecetet szoktad az oltáshoz használni. Elárulnád az arányokat? És ha esetleg kipróbáltad a mozzarellát, leírnád a tapasztalatod? Előre is köszönöm!
    Dóri

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Dóri!
      5 l házi tejhez 0,7 dl 20%-os ecetet öntök. Több próbálkozás után ez az arány jónak bizonyult. Megtalálod a receptet a blogomon, Házi sajt címen.
      Ha kipróbálom a mozzarellát, természetesen megosztom a tapasztalataimat:-) De hogy nem a napokban lesz, az biztos.
      Üdv. Gerdi

      Törlés
  3. Nagyon szépek, zsírral is biztosan finomak....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Katalin! Zsírral is finom, bár nem igazi hájas ízű.

      Törlés
  4. Anyum is szokott régebb, és ő is úgy van, hogy hol sikerül, hol nem. Azt mondja anyu nagyon függ a hájtól, de a liszttől is, no meg a sütőtől:)
    A tiedek nagyon szépek lettek:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, Anyukám is mindig kereste a hibást, ha nem úgy sikerült, ahogy várta. Leginkább a lisztet okolta; ilyen célra általában nullás lisztet használt, ami nem is tudom, mit jelent "lisztnyelven". Az volt a jobb minőségű liszt.
      Köszönöm:-)

      Törlés
  5. Ez pont olyan mint a nagyi hájasa anno. Milyen finom tud lenni. Nagyon ügyes vagy. Egyszer majd, ha lesz türelmem .... :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tényleg? Ennél nagyobb elismerés nem is kell:-) Köszönöm!

      Törlés
  6. Nagyon is szépek lettek a hájasaid. Anyum is sütött régebb préselt zsírral és finom volt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Aleda! Most már én is látom, hogy működik zsírral is.

      Törlés
  7. Ez a hájas annyi gyönyörű gyermekkori emléket ébreszt! Én mamámmal készítettem a legutóbbi disznótoron! Csináltunk szilvalekvárosat - ami a kedvencem - és túrosat. Minden fortélyt ellestem, sűrűn jegyzeteltem, hogy ennek az istenien finom süteménynek az elkészítését majd én is tovább tudjam adni! Melegen, porcukorral leszórva...Mamám már több százszor elkészítette, de minden alkalommal ugyanúgy izgul, pedig egyáltalán nem kellene! Te is gyönyörűen megcsináltad! Biztos vagyok benne, hogy Édesanyád mosolyogva konstatálja, hogy milyen ügyes a leánykája és nagyon büszke Rád:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tünde, könnyeket csaltál a szemembe... nagyon kedves vagy, köszönöm!
      Azért majd velünk is oszd meg a Nagymamádtól ellesetteket, mert annál hasznosabb nincs is:-)

      Törlés
  8. Nagyon szép leveles lett, ügyes vagy! :) Lehet, hogy tényleg háj- és lisztfüggő a dolog, emlékszem, nálunk sem sikerült mindig ugyanolyanra, de a tieid nagyon szépek lettek! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hankka, köszönöm szépen! Az biztos, hogy ebben az esetben nem gyakorlat teszi a mestert, mert Anyukámnak sok év tapasztalatot követően kezdett nem sikerülni.

      Törlés
  9. Hájból sütöttem már, de zsírral még nem. Csodálatosak lettek! Ha nem írod, hogy zsírral van, a fotó alapján simán eredetinek mondanám.
    Valahol van egy hamis hájas receptem, az azt hiszem margarinnal készül, de meg is fogom keresni:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Hajni!
      Ha megtalálod a Te hamis hájas recepted, továbbítsd, kíváncsi vagyok rá:-)

      Törlés
  10. Anyukám nagymestere volt a hájasnak, imádtuk:) Nem is hllottam még hamis hájasról, de ha nem írod meg, nem is jönnék rá, teljesen úgy néz ki, mint ha igazi volna:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát igen, az Anyukák értettek hozzá. Sajnos sok minden későn kezdett érdekelni...
      Végül is a háj is csak zsiradék, de van egy jellegzetes íze a vele készült sütinek, s a zsíros talán picit szárazabb is.

      Törlés
  11. Hájat hentesnél mindig lehet kapni. Hogy szépen kinyíljon annak az a titka, hogy mindig ugyanabba az irányba kell hajtogatni. A tieid szépek lettek:) Nekem is van a fagyasztóban elkészített ledarált hájam. Csak nehogy elővegyem holnap..... :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Eszter, elővetted?:-)
      A mi hentesünk sajnos nem tart ilyesmit, még zsírnak való szalonnát sem. S csak egy van a faluban. Talán ha máshol járok, utánanézek.

      Törlés
  12. Pont nekem való recept, mert én hájhoz úgysem jutok, viszont imádom az ilyen sütiket! Lekvárral, gesztenyével, hjajjj de megenném most! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Barbi, gesztenyével, de jó ötlet, eszembe nem jutott volna, a hagyományos diós és lekváros után!

      Törlés
  13. Imádom a hájas sütiket!!! Gyerekkoromban mindig Nagymamám és az egyik nagynéném készített... Én az igazi hájas sütit nem mertem eddig még elkészíteni, emiatt is tetszik nagyon a recepted! :P

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gabriella, ha nekem sikerült, Te sem maradhatsz alul, sőt!

      Törlés
  14. Én is pontosan így emlékszek a hájasra!:)Én nem szerettem hogyha kinyíltak, mert akkor kisült a lekvár és megkeményedett:)) Csodaszépek lettek a hamiskák, én is örülnék egy tányérkának belőlük:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Emi, tervezem az ismétlést, akkor majd gondolok rád:-)

      Törlés
  15. Csodásak lettek a hamiskáid!! :) Nekem most volt sertés hájam, s annak a felét készítettem el az anyum receptje alapján, amit a nővéremtől telefonos segítségként kértem el, s böngészgettük a szöveget, hogy mi is hibádzik, de most, hogy olvastam a tied, rájöttem: volt benne olyasmi is, hogy elmorzsoljuk a hájat a liszttel, de nem volt tiszta, hogy mennyi liszttel , és mikor....mostmár tudom, hogy ezért sercegett ki a zsíradék a sütikből sülés közben, ugyanis én ezt a lépést teljesen kihagytam....simán rákentem a tésztára 3 lépésben a hájat, ugyanis ezt is így értelmeztük ! :) De jó, hogy a recepted felvilágosított! :) Köszi !!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Marika, szívesen:-)
      De ettől függetlenül nagyon szépek lettek a hájasaid, szép levelesek, ahogy kell. Ezek szerint működik a morzsolós lépés nélkül is:-)

      Törlés
    2. Finom tud lenni a hamis hájas, nekem is margarinos receptem van. Én este gyúrom be és reggel sütöm, vgay fordítva. Addig a tészta a hűtőben pihen. De finom is bármivel töltve!

      Törlés
  16. Érdemes ezt is elolvasni!
    Vajas leveles tészta házilag alap recept és
    Rétestészta házilag alap recept

    http://izvarazs.klanlap.hu/oldalak/vajas-leveles-teszta-hazilag-es-retesteszta-hazilag-alap-recept-32100/

    izvarazs.klanlap.hu

    VálaszTörlés

Gesztenyekrémes szelet

 Boldog új évet kívánok Mindenkinek! Meg békéset, sikerekben és egészségben dúskálót. Tegnap szántam rá magam, hogy nézzek rá a blogra, s ha...