Tepertős pogácsa

Miközben az interneten barangoltam, persze recepteket böngészve, belebotlottam a tepertős pogácsába. Márpedig olyan szép levelesbe, amilyet Anyukám készített. El is gondolkodtam rögtön, hogy blogos korszakom óta nem sütöttem tepertős pogácsát? Pedig igencsak előkelő helyen szerepel a kedvencek között.
Húsboltban jártamkor kerestem is zsírnak való szalonnát. Nem volt, csak tokaszalonna. Kis falunkban nem azt veszek, ami szeretnék, hanem ami van:-) Nem úgy viselkedett, mint elvártam volna tőle, de jó húsos lévén finom zsír és még finomabb tepertő lett belőle. Annyira finom, hogy elég kevés érte meg, hogy pogácsa legyen belőle. De lett:-)

Hozzávalók:

  • 1 kg liszt
  • 2 teáskanál só
  •  6 dl tej
  • 1 teáskanál cukor
  • 4 dkg élesztő
  • 1 tojás
  • 1 teáskanál zsír
  • 30 dkg tepertő (több kéne bele, de ennyi maradt)
  • 1 tojás a lekenéshez
Így készült:
3 dl meleg tejben elkevertem a cukrot, belemorzsoltam az élesztőt, hagytam felfutni.
A lisztben elvegyítettem a sót, beleütöttem a tojást, hozzáadtam az élesztős tejet. A többi tej fokozatos hozzáadásával közepesen kemény tésztát dagasztottam. Én beleöntöttem mind a 6 dl tejet, így picikét lágy lett. Kis liszt hozzáadásával segítettem rajta. Végül a szírt is beledagasztottam.
Letakarva hagytam megkelni.
Közben a tepertőt ledaráltam. Kevés sót még kevertem hozzá, mert kissé sótlannak találtam.
A megkelt tésztát kinyújtottam. Harmadára rákentem a darált tepertőt, majd hajtogattam: az üres részt a megkent rész felére, majd a másik felet ráhajtottam. Még háromba hajtottam. Letakarva fél órát kelesztettem. Kinyújtottam, újabb hajtogatás után újabb fél órát pihent. A harmadik nyújtást követően -jó ujjnyi vastagra nyújtottam- tetejét bevagdostam, kiszaggattam úgy, hogy minél kevesebb hulladék legyen, mert újra összegyúrva nem lesz leveles. Tepsibe rakosgattam, tetejét felvert tojással lekentem.
180 fokos sütőben szép pirosra sütöttem.

Több tepertő kellett volna bele, de így is elfogyott. 
Mikor a tavasszal otthon voltunk, ígéretet tettem Nagynénémnek, hogy legközelebb Őt is meglátogatjuk, mert amúgy nem esik útba, mindig kimarad. Ha már ott voltunk, unokatestvéremékhez is elmentünk. Elmondták, hogy szokták olvasni a blogomat, és Bálint unokatesó kiemelte, hogy neki különösen tetszik, hogy sokszor hivatkozok Anyukára. Mint most is... Nekem ez természetes, fel sem tűnt. Hisz Tőle tanultam a tepertős pogácsa ily módon való elkészítését is. Mint annyi minden mást is. S mennyi mindent nem lestem el, és mennyi mindent szeretnék még kérdezni Tőle... 

11 megjegyzés:

  1. Szépek nagyon a pogácsák! Biztosan így is hamar eltűntek, hogy kevesebb tepertő került bele:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Hajni! El bizony, mind egy darabig elfogyott!

      Törlés
  2. Nagyon szépek lettek :) Nagyon egyre jár az agyunk, képzeld én is egész héten tepertős pogácsára vágyakoztam. Kisütöttem a tepertőt és mire a pogácsa projekt következett volna, elfogyott.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Janka!
      Nálunk is elfogyott volna a tepertő, ha nem igyekszem megsütni azt a pogácsát:-)

      Törlés
  3. Hetek óta tervezek sütni tepertős pogácsát :)Nagyon szép lett a tiéd

    VálaszTörlés
  4. Gyönyörűek lettek a pogácsáid, nagyon finomak lehetnek! :) Mostanában annyi édességet sütöttem, már én is vágyom egy kis sós nasira! :) Olvastam az utolsó soraidat, ilyenkor értékelem igazán, hogy nekem van kitől kérdezni...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Hankka!
      Én újabban párban sütöm a sósat és édeset:-) Már amikor több az időm.
      Én meg ilyenkor irigylem azokat, akiknek van kitől kérdezni... De jó is az!

      Törlés
  5. Holnapra én is pogácsát terveztem, csak legyen időm! :) Igaz nem ilyen finomat mert nincs tepertőm, de én most ahogy Hankka is írja a sok édesség után nagyon vágyom valami hasonlóra! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azóta már rég elkészülhetett az a pogácsa:-) Legyen az bármilyen, mert mindegyiket szeretem!

      Törlés

Gesztenyekrémes szelet

 Boldog új évet kívánok Mindenkinek! Meg békéset, sikerekben és egészségben dúskálót. Tegnap szántam rá magam, hogy nézzek rá a blogra, s ha...