Töltött tojás

Hát ez nagyon nem süti, még csak nem is sütőben készül, de itt a karácsonyi ötletelések közepette miért is ne?
Nagyon régi recept, Édesanyám már gyerekkorunkban is készítette. Mifelénk akkoriban nagyon népszerű előétel volt, szinte minden ünnepen képviseltette magát, nem csak nálunk. Egyike azon recepteknek, amik nem merültek feledésbe, nem váltotta le másik új kedvenc. Ha nem is minden összejövetelre, de gyakorta készül azóta is. Még a gyerekeim is szeretik. Sokáig nem ették meg a majonézes ételeket, nekik hagytam csak úgy csupaszon. Azóta megeszik majonézzel együtt, ami szigorúan házilag készül.
Legutóbb néhány napja, a névnapomra készítettem, ami egybeesik Anyósom születésnapjával. 70 éves lett idén... Én előételt készítettem, Ő pedig főfogást és tortát.

Hozzávalók:

  • 8 főtt tojás
  • 1 nagy dobozos májkrém
  • só, bors, paprika
  • petrezselyemzöld
A majonézhez:
  • 1 főtt tojás sárgája
  • 1 nyers tojás sárgája
  • 2 dl olaj
  • mustár
Így készült:
A tojásokat keményre főztem. 10 percig, meg még egy két perc ráadást is szoktam neki adni, hogy biztosan kemény legyen.
Leöntöttem róla a forró vizet, és hideg vizet engedtem rá, így hagytam kihűlni.
Megpucoltam, kettévágtam, hosszában.
A sárgákat kiszedtem belőle. Egyet eltettem a majonézhez, a többit villával összetörtem. Hozzáadtam a sót, borsot, pirospaprikát, kevés morzsolt petrezselymet. Összekevertem. Többnyire kemény szokott lenni, ezért majd, ha kész a majonéz, keverek belőle egy keveset hozzá.
Jöhet a majonéz: a főtt tojássárgát villával összenyomom, hozzáadom a nyerset s összekeverem. Vékony sugárban, vagy inkább cseppenként adagolom hozzá az olajat, közben egy-egy kevés mustárt is, úgy csapott kiskanálnyit. Az olajjal csínján kell bánni, mert ha sok megy bele egyszerre, összekapódik. Régebb, zöldfülű koromban bizony előfordult, de az utóbbi időben azért sikerülni szokott. 3-4 alkalommal teszek hozzá mustárt is, mire az összes olajat belekevertem. Kevés tejföl is kerülhet bele, akkor lágyabb ízű a majonéz.
Keverek belőle egy keveset a töltelékhez is, amit aztán tortadíszítőbe pakolok.
A majonézt elsimítom egy tényér alján, ebbe pakolom a fél tojásfehérjéket, üregével felfele. Telenyomom töltelékkel, jó púposan.
Lehet tenni töltelékkel lefele is a majonézbe, akkor csak kiskanállal pakolom tele. Szoktam díszíteni a tetejét paprikakrémmel, petrezselyemlevéllel.
Akkor így néz ki (régebbi fotó):
Nem ördöngösség a házi majonéz. A lényeg, hogy ahány tojássárga, annyi dl olaj kerüljön bele, szigorúan cseppenként. Lehet készíteni csak nyers tojássárgával, de az a tapasztalatom, hogy vegyesen főtt tojással sikeresebb. Persze arra vigyázni kell, hogy friss legyen a tojás. A mustár kell bele az íze meg állaga miatt is. Édesanyám mesélte, hogy egy alkalommal, mikor szomszéd faluban lagziba készültek, reszelt főtt krumplit kevertek a majonézhez, s bár megijedt, hogy mi lesz belőle, de jó lett. Sosem próbáltam, az Anyukámtól tanult módon szoktam készíteni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Gesztenyekrémes szelet

 Boldog új évet kívánok Mindenkinek! Meg békéset, sikerekben és egészségben dúskálót. Tegnap szántam rá magam, hogy nézzek rá a blogra, s ha...