Sonkás-tojásos kalács

Még mindig a húsvét jegyében...
Talán tavalyelőtt, vagy még azelőtt volt, hogy az ünnepi sós kalács egy részét sonkával és tojással töltöttem. Amúgy néhány próbálkozás és tapasztalatszerzés után lemondtam a húsvéti kalácssütésről, mert nem fogy el. Mindenki előnyben részesíti a többi édes és sós sütit, a kalács meg ránk szárad. Most Gergő kívánságára, emlegetvén az évekkel ezelőttit, sütöttem két rudat, sonkával, tojással, sajttal, kolbásszal töltve. És nem száradt ránk.
Hogy cifrább legyen, fonottra készült. Még azon frissiben megvágtam, mert kíváncsi voltam rá, milyen lett. Egyik majdnem el is fogyott még akkor, frissen-melegen. Másnap meg a többi.




Hozzávalók:
A tésztához:

  • 70 dkg liszt (egy része rétesliszt)
  • 3 dl tej
  • 1 teáskanál cukor
  • 3 dkg élesztő
  • 12,5 dkg vaj
  • 2 tojás
  • 1,5 teáskanál só
A töltelékhez:
  • vékonyra vágott sonkaszeletek
  • 8 főtt tojás
  • 20 dkg reszelt trappista sajt
  • kolbászkarikák
  • lekenni egy felvert tojás
  • beszórni lenmag, sószemcsék
Így készült:
A tejet megmelegítettem, elkevertem benne a cukrot, belemorzsoltam az élesztőt. Hagytam felfutni.
A lisztet, sót elmorzsoltam a vajjal. Hozzáadtam a tojásokat, élesztős tejet és megdagasztottam a tésztát. 
Hagytam kelni.
Mikor megkelt, két részre osztottam. Kinyújtottam, téglalap alakúra. A két szélét ferdén csíkokra vágtam. Középre raktam egy sor sonkát, erre vaskosabb szeletekre vágott tojáskarikákat, majd reszelt sajtot, a tetejére pedig kolbászkarikákat. "Megfontam" a kalácsot, azaz egyszer jobbról, egyszer balról egymásra hajtottam egy-egy csíkot, míg a végére értem. A két végét összenyomkodtam, hogy ne szökjön ki a sajt.
Mindkét megtöltött rudat tepsibe pakoltam, felvert tojással lekentem, lenmaggal, sóval megszórtam.
180 fokos sütőben pirosra sütöttem.
A formázást tulajdonképpen egy húsvét előtt a fb-on keringő videó ihlette. Fogalmam sincs, melyik oldalon volt, nem állok neki keresgélni. Az emlékeim szerint tormával is meg volt kenve, azt nem mertem bele tenni, mert nem mindenki szereti. Megettük a tormát a főtt sonkával, tojással. 

2021.április
Az idei húsvétra is készítettem ilyen kalácsot. Ezúttal csak sonka és tojás került bele, így is nagy sikere volt!




1 megjegyzés:

  1. De nagyon guszta! Jó ötlet volt elkészítened, ez senkire sem száradna rá :-)

    VálaszTörlés

Gesztenyekrémes szelet

 Boldog új évet kívánok Mindenkinek! Meg békéset, sikerekben és egészségben dúskálót. Tegnap szántam rá magam, hogy nézzek rá a blogra, s ha...