2013. január 9., szerda

Grillázsos szelet

Hány éve is vagyunk már házasok? 17 lesz idén. Olyan sok? Akárhogy is számolom, annyi évvel ezelőtt Férjecskémmel kettecskén sütögettük kedvenc sütinket, vagyis inkább neki volt kedvence: 3 diós lap krémmel összerakva, grillázzsal a tetején. Az ő dolga rendszerint a diós pergelt cukor összetörése volt. Több módszert is kipróbált, az én tanácsomra -már akkoriban is összeolvastam mindenfélét a sütéssel kapcsolatban-, de egyik nagyobb kudarcba fulladt, mint a másik. Próbáltuk zacsiba téve összetörni. Persze, hogy a zacskó szétment, ami kellett volna, nem. Akkor következett a deszka, ez is áldozatul esett. A daráló néhány alkalommal megbirkózott vele, bár az erős férfiembernek is bele kellett kapaszkodni rendesen, hogy át tudja forgatni a kart. Aztán egyik alkalommal az is beletörött. Azóta nem sütöttem azt a sütit, darálót is évek múlva vettünk másikat. Mondanom sem kell, grillázst nem darálunk vele.
Adela blogján találtam egy hasonló sütit, csak éppen egy lapból áll s az összes krém a tetején van. A karácsonyra elkészítendő sütik legélére helyeztem, s nem hagytam magam elcsábulni másiktól. Így elkészült. Férjemnek most is nagyon ízlett, neki ez volt az összesből a kedvence. Háztartási eszköz sem sérült a készítése közben, újabb sikerélmény:-)


Hozzávalók:
A laphoz:

  • 7 tojásfehérje
  • 15 dkg cukor
  • 15 dkg darált dió
  • 10 dkg liszt
  • csipet só
  • fél csomag sütőpor
A krémhez:
  • 7 tojássárgája
  • 15 dkg cukor
  • 3 csomag vaníliás cukor
  • 20 dkg margarin
A grillázshoz:
  • 10 dkg cukor
  • 5 dkg dió
Így készült:
A tojásfehérjét a csipet sóval felvertem. Két részletben hozzáadtam a cukrot, s addig vertem, míg kemény, fényes hab lett. Hozzákevertem a darált diót, lisztet, sütőport.
Papírral bélelt tepsibe simítottam a masszát. 180 fokra előmelegített sütőbe addig sütöttem, míg a teteje pirulni kezdett. Azért tűpróbát is végeztem.
A krémhez a sárgákat elkevertem a cukorral, majd gőz fölött kevertem tovább, míg sűrűsödni kezdett. Levettem, s hűlni hagytam. A margarint a vaníliás cukrokkal habosra kevertem, majd kanalanként hozzákevertem a tojássárgás masszát.
A krémet a kihűlt lap tetejére simítottam. 
A grillázshoz való cukrot kis lángon hagytam világosra karamellizálódni. Hozzákevertem a diót -darált diót, mert kéznél volt, egyébként egész kell, de így is működött-. Olajjal vékonyan megkent alufóliára borítottam. Mikor teljesen kihűlt, konyharuhába tettem, s megkértem Férjemet, hogy húspotyolóval (klopfolóval) törje össze. Összetört:-) Beszórtam vele a süti tetejét, s le is vágtam a szélét, hogy megkóstoljuk. Nagyon finom volt!

Adela a nyújtófával törte össze, én nem néztem ki belőle, hogy engedelmeskedni fog, ezért folyamodtam drasztikusabb eszközhöz. Egyszer ugyan leesett közben a nyeléről, de egyéb baja nem történt:-) 
Persze az a régi recept is megvan még, első a régi receptes füzetemben. Le fogom porolni, a grillázstörés sikerén felbuzdulva. 

21 megjegyzés:

  1. Egy új süti számomra. Finom lehet a grillázzsal a tetején! Kipróbálós:-)

    VálaszTörlés
  2. Ez a süti valami istenien hangzik:)Nagyon finom lehet. Én nagyon vékonyan öntöm szét a grillázst, úgy könnyen törik és van egy nagy mozsaram, abban csodásan szét lehet zúzni sérülésmentesen:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Janka, nem csak annak hangzik, az is:-)
      Köszönöm a tanácsot,(ezért jó megosztani a baklövéseket, mindig kapok megoldást valakitől), majd befogom az örökölt mozsarat. Még sosem használtam, de jó masszív, csak egészben marad:-)

      Törlés
  3. Nekem is új ez a süti, nagyon jól hangzik:) Még sosem próbáltam grillázst törni, de most kedvet kaptam hozzá:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Trollanyu, Te legalább már tudod, hogyan ne törd:-) Janka adott jó ötletet, úgy próbálkozz, ha rászánod magad.

      Törlés
  4. Ez fantasztikusan jól hangzik!! Én nem is készítettem még sosem semmilyen grillázsos sütit, pedig szerettem, amikor édesanyám sütötte...de hogy ő hogyan törte össze??...erre sajnos nem emlékszem! :) Ezt is muszáj lesz kipróbálni! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Marika, sok sikert hozzá! Azért jó lenne tudni, Anyukád milyen módszert alkalmazott...

      Törlés
  5. Akárhogy is, ez a finomság biztosan megéri a ráfordított időt és munkaeszközöket....:-DD Tényleg kipróbálós! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Zsuzsa, azért a darálót sajnáltam:-) De a másikra már jobban vigyázok... Amúgy megéri kipróbálni a sütit, nagyon finom!

      Törlés
  6. Jól néz ki a süti és finom lehetett!
    Én egyszer mozsárban törtem meg a grillázst, persze az se lett tökéletes, de az elektromos darálóba nem mertem beletenni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Marisz, köszönöm! A mozsár jó ötlet, de az is a Férjemre vár:-)

      Törlés
  7. Ti is szoktatok együtt sütögetni? De jó. Régen Mi is gyakran sütögettünk együtt. :) Mostanában inkább már csak egyedül sütögetek, a férjemnek nincs erre már kapacitása.
    17 éve az idén? Mi is! :D
    A sütit meg szívesen kóstolnám... :P

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, mi is:-)
      Gabriella, még most is befogom a Férjem kavarni, habot verni, ha éppen itthon van. Nehogy már csak a végeredményt élvezze:-)
      Hát igen, 17 éve, meg még 6 évet udvarolt előtte, így jó néhány éve együtt vagyunk.

      Törlés
  8. Nagyon tetszik a sütitek, az meg külön jó, hogy szoktatok együtt sütögetni! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hankka, köszönöm! Nálunk családi sütögetések folynak:-)

      Törlés
  9. fincsi sütinek látszik! És a mozsarat? azzal nem próbáltátok? Egy ismerősöm a diót is abba töri,így gondolom erre a célra is megfelel.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Márti, nem csak finomnak látszik, az is:-)
      Még nem próbáltam a mozsarat, de fogom:-) Köszönöm az ötletet neked is!

      Törlés
  10. Finom lehetett a sütid, és hogy nem sérültek meg a háztartási eszközök, külön öröm lehetett :) Jó is együtt sütögetni, mi is szoktunk... :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Katalin, az volt, finom is, meg öröm is:-) Az együtt sütés is jó. Én is segítek neki, ha kéri, és persze tudok:-)

      Törlés
  11. Nálam is el fog készülni, az tuti. Nagyon szuper recept!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lilla, köszönöm! Sok sikert hozzá!

      Törlés