Levendulaszörp

Egy tő levendulánk van, az is Anyósom kertjében. Úgy 3 éves lehet, de idén már becsülettel kitett magáért. Egy csokorra valóból szörp lett, másik, nagyobb csokor szárad. Teába már tettem belőle, de kekszet még nem bátorkodtam ízesíteni vele. No de ami késik, nem múlik. Ez igaz a szörpre is, már tavaly dédelgettem a tervet, de csak idén valósult meg. Az íze kevésbé lett meglepő, mint a színe. Levendulaillat-íze van. A színe viszont nem lila, hanem sötét rózsaszín.
Alaposan utánaolvastam a témának, mielőtt nekiláttam a szörp készítésének. Egy, számos oldalon visszaköszönő recept mellett döntöttem.
Hozzávalók:

  • 1 csokor levendula
  • 2 liter víz
  • 2 csapott teáskanál citromsav
  • 2 kg cukor
Így készült:
A levendulát folyó víz alatt lemostam, a szárakat levágtam, s a virágokat 2 l vízbe beleszórtam. 2 napra a hűtőbe tettem, időnként átkavartam.
A két nap elteltével beleszórtam a citromsavat (lapos kanállal mértem, nem szeretek sokat használni belőle). Talán ezért volt, hogy a jósolt hatás nem következett be: a citromsav hatására lilulni kellett volna a víznek. Úgy, levendulástul melegíteni kezdtem, ekkor már kezdett színeződni a víz. Nem főztem fel, csak melegítettem. Mikor elégedett voltam a színnel, leszűrtem. Hozzáadtam a két kg cukrot, s felfőztem.
Pici tartósítószert is szórtam bele, tényleg picit, biztos, nem ettől fog elállni.
Még azon forrón üvegekbe töltöttem, száraz dunsztba raktam, ott hagytam kihűlni.

Már kóstolgattuk, osztogattam is belőle, mindenkinek ízlik. Különleges. Málnaszörpöt már tavaly sem főztem, mert unalmas lett, nem fogyott el, két év után kiöntöttem. Talán minden évben másfélét kéne készítsek:-) A mentaszörpnek is nagy sikere volt elsőre, másodjára már nem. Idén még citromfűvel próbálkozok. Talán vegyesen levendulával... még alszom rá egyet-kettőt, meg még a citromfűnek is nőni kell.


16 megjegyzés:

  1. Látod ezzel én is kacérkodom egy ideje, de nálam az idén sem jött össze, talán jövőre.
    Jó ötlet a citromfüves levendula, hajrá :)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Janka, én is halogattam egy-két évig, mire lett belőle valami:-) Lesz citromfüves is, csak gyarapodjon még a növényke egy kicsikét.

      Törlés
  2. Te nagyon bátor vagy:) Én is kipróbálnám, sajna nincs annyi levendulám:) De készítettem egy kevés Levendulás kajszibarack dzsemet:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Á, dehogy vagyok bátor, ha ízekről van szó! A hagyományos ízek mellett maradok... Inkább a kíváncsiság hajt, hogy néha elrugaszkodjak a megszokottól.
      Láttam már a dzsemedet, szívesen megkóstolnám:-)

      Törlés
  3. De megkóstolnám!!!! Idén annyi buzogányt és illatzsákot készítettem, hogy csak a levendulás limonádéig jutottam el... Tényleg meglepő a színe...nem a citromsav műve? FoGGAlmam nincs milyennek kell lennie, de ha az íze isteni a színe mit számît?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Flóra, a virág színe alapján lilára számítanál... közben meg szép rózsaszínű. De másoknál is láttam ilyen színváltozást, valaki írta, hogy a hő hatására változik a színe. Mindegy, az íze levendula maradt:-)

      Törlés
  4. Bár nem lila, de nagyon szép színe van! :) Ha pedig levendula illatú az íze, akkor nagyon fincsi is lehet! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hankka, szerintem is szép a színe:-) Fincsi, szeretjük, idén legalábbis.

      Törlés
  5. Szeretem a (levendula)szappanízű dolgokat :-)

    VálaszTörlés
  6. Ez igen!Biztosan nagyon fincsi,a színe pedig mellékes(szerintem).
    Jó,hogy elkészítetted!

    VálaszTörlés
  7. Érdekes dolog az új íz. A gyerekeim inkább a hagyományos ízeket részesítik előnyben, én keresem és próbálom az újakat. Levendulát baracklekvárba tettem, a lányomnak nagyon ízlett, sütikbe különleges, finom. Finom lehet így szirupba is, a színe szép!

    VálaszTörlés
  8. Én is gondolkodtam már rajta, hogy készítek levendulaszörpöt. Most voltam otthon Édesapámnál egy hétig, akartunk csinálni, de aztán mégis elmaradt a szörp főzés. Talán a napokban nekifogok én is. A tiéd nagyon guszta lett :)

    VálaszTörlés
  9. Felcsigáztál ezzel a levendulaszörppel!
    Sajnos még tavaly kifagyott a levendulám, és még nem ültettem helyette.
    Majd talán jövőre...

    VálaszTörlés
  10. Irigyellek a levendula miatt... :)

    VálaszTörlés
  11. Megcsináltam én is a szörpöt, és nagyon finom lett. Kicsivel kevesebb cukorral és kicsit több citromsavval készítettem. csak sajnos nem jól emlékeztem a receptedre, és nem néztem meg még egyszer. Már a főzés előtt leszűrtem, nem a virágokkal együtt főztem, így nagyon sápatka lett, főleg szódával hígítva. De az íze nagyon jó, finom üdítő, úgyhogy elég intenzív lett a virág illata így is.... Majd jövőre másképp csinálom :)

    VálaszTörlés
  12. Jól esne most egy nagy, behűtött pohárral...:)

    VálaszTörlés

Gesztenyekrémes szelet

 Boldog új évet kívánok Mindenkinek! Meg békéset, sikerekben és egészségben dúskálót. Tegnap szántam rá magam, hogy nézzek rá a blogra, s ha...