2011. március 27., vasárnap

Méteres kalács

Még soha nem sütöttem, de egyetlen megmaradt gyerekkori barátnőméknél visszatérő ünnepi süti volt. Egy ideje tervezem, de annyi süti van soron, hogy mindig elodázódott. De tegnap nekiugrottunk, s ez végre sikerült!
Hozzávalók:
A tésztához:
  • 5 tojás
  • 25 dkg cukor
  • 1,5 dl meleg víz
  • 1,5 dl olaj
  • 32 dkg liszt
  • 1 csomag sütőpor
  • csipet só 
  • 2 evőkanál kakaó
A krémhez:
  • 6 dl tej
  • 2 csomag málnaízű pudingpor
  • 20 dkg cukor
  • 25 dkg margarin
A csokimázhoz:
  •  15 dkg ét tortabevonó csoki
  • 5 dkg margarin
Elkészítés:
A tésztát készítjük el előbb: a tojásokat kettéválasztjuk, a sárgákat elkeverjük a cukorral. Hozzáadjuk a meleg vizet, majd az olajat, végül a sütőporral elvegyített lisztet. A fehérjéket csipet sóval keményre verjük, s óvatosan a tésztához keverjük. Két formát kikenünk, kilisztezünk. A massza felét egyik formába töltjük, a másikba belekeverjük a kakaót. Ezt a másik formába borítjuk. Előmelegített sütőben sütjük, tűpróbáig. A kakaósnak kicsit több sütés kell.
A krémhez a pudingot a tejben megfőzzük. Fóliával beborítjuk a tetejét, s hideg helyre tesszük. A margarint elkeverjük a cukorral, s kanalanként hozzákeverjük a kihűlt pudingot.
Ha a tészta már kihűlt, a domború tetejét kiegyenesítjük, azaz levágjuk, majd ujjnyi szeletekre vágjuk a sütit.
Összerakjuk a krémmel: egy sárga lapot megkenünk krémmel, barna lapot illesztünk hozzá, megint krém, s így folytatjuk. Két rudat készítünk. Ha marad krém, kívülről is bevonjuk.
A mázhoz a csokit a margarinnal gőz fölött felolvasztjuk, simára keverjük. Hagyjuk  kicsit hűlni, majd a sütik tetejére simítjuk úgy, hogy az oldalára is lefollyon.
Ferdén szeleteljük, így lesz csíkos.

Több receptet megnéztem, végül a Péter Jánosné gyűjtésében megjelent Süteményeskönyv (nagyon jó recepteket tartalmaz) méteres kalácsa mellett döntöttem. Ugyan nem kalács, csak a formája emlékeztet rá.
Persze változtattam kicsit rajta: egy tojással s annak megfelelő mennyiségű liszttel többet tettem. A krémhez pedig puncspuding helyett málnásat tettem. A puncsosat nem szeretem:-)
Eredetileg őzgerinc formában kell sütni, de nekem nem egyforma a két formám, ezért püspökkenyér formában sült. Így szögletes lett, nem domború hátú.
S hogy folytatódjon kicsit a heti pechsorozat, a puding nagyon megdermedt, ezért szűrőn átpasszíroztam. A Férjem ötlete volt, ugyanis ő kavarta a krémet. Azért lett olyan finom!

1 megjegyzés: