Tojássárgás fánk

Csakazértis fánk:-)
Múlt szombaton fánkot akartam sütni. Megdagasztottam annak rendje-módja szerint, de két óra elteltével sem mozdult semmit az a fánktészta. Azaz igen, mert enyhén szétterült a tálban, de gyarapodni nem akart. Mégis tettem egy próbát, hátha a forró olajban hajlandó lesz kelt tésztaként viselkedni, de nem... Megsütöttem egy részét, ettünk is belőle, de nem volt az olyan jó.
Nehogy már kifogjon rajtam! Tegnap megint nekiveselkedtem. Kerestem ám hozzá receptet, nem csak úgy Gerdi-módra kotyvasztottam:-) Előkerestem egyik kedvenc szakácskönyvemet, az Erdélyi konyha címűt, s az 5-6 fánkrecept közül erre esett a választásom.
Ez már jó lett:


Hozzávalók:

  • 10 dkg vaj
  • 3 evőkanál cukor+1 teáskanállal
  • 6 nagy tojás sárgája
  • 70 dkg liszt
  • 1 mokkáskanál só
  • 3 dl tej
  • 3 dkg élesztő
Így készült:
2 dl tejet megmelegítettem, elkevertem benne a kiskanál cukrot, belemorzsoltam az élesztőt, hagytam felfutni.
Közben a puha vajat előbb a cukorral, majd a tojássárgákkal kikevertem. Ráöntöttem a lisztet, sót, bele az élesztős tejet. Előbb a lisztet az élesztős  tejjel elvegyítettem, majd aztán gyúrtam hozzá a vajas keveréket. Hozzáadtam még egy deci langyos tejet. Megdagasztottam. Puha, rugalmas, fényes tésztát kaptam. 
40-45 percet kelesztettem. 
Enyhén lisztezett deszkára borítottam, ujjnyi vastagra nyújtottam. Fánkvágóval kiszaggattam, mindegyiknek a közepét az ujjammal benyomtam. Hagytam még kelni negyedórányit, majd bő olajban kisütöttem őket. Míg az alja megsült, fedőt tettem rá, a másik fele már anélkül sült.
Úgy, minden nélkül is finom volt. Egy részét megszórtam porcukorral, de Hédi csokikrémet akart hozzá. Így övé lett a megtiszteltetés, hogy elkészíthesse. 

Csokikrém hozzávalói:
  • 1 csomag tejszínízű pudingpor
  • 1 tojás
  • 4 evőkanál cukor
  • 4 dl tej
  • 10 dkg étcsokoládé
Így készült:
A tojást, pudingport, cukrot pici tejjel elkevertem. Kicsit segítettem Leányzónak:-) Aztán a többi tej hozzáadásával megfőzte. Mikor megfőtt, elkeverte benne a csokit. S kész is.

Finom, puha belű, enyhén ropogós héjú fánk lett belőle. S hogy ne csak én okuljak a forrásul szolgáló könyv szerzőjétől, idézem fánksütéssel kapcsolatos tanácsait: "A fánksütéshez fődolog, hogy minden meleg legyen készítéskor, hogy a tészta hamar keljen, a zsír forró legyen, de nem túl forró. Mikor a fánkot beletesszük a zsírba, közepét a hüvelykujjunkkal kissé benyomjuk. Mikor beletesszük a zsírba, kicsit rázogatjuk a lábast. Mikor a fánkot beletesszük a zsírba, az alsó fele kerüljön felül, és a felső menjen alul a zsírba. Az egyik felét fedő alatt sütjük, hogy a fánk szalagos legyen. Ha még szebben akarjuk, akkor egyszer kivágjuk, két fánkot egymásra teszünk, lisztbe mártott fánkvágóval még egyszer kivágjuk és úgy sütjük meg. A kettő közé ízet tehetünk." (Erdélyi konyha. Szász Mártonné Bene Ilonka receptjeiből. A&A Kiadó, 1991. p.100)

S ha már erdélyi recept, akkor ajánlom ezt a bejegyzést Kati blogszülinpi játékára . Az a feladat, hogy készítsünk el egy eredeti erdélyi receptet, vagy egy Jamie Oliver ihlette ételt. Nekem természetesen az előző testhezállóbb. Az lett volna az igazi, ha a mi környékünkre jellemző ételt készítek el, de amennyiben időm engedi, ennek is eleget fogok tenni. 
Ritkán veszek részt blogos játékokon, de Kati blogját nagyon szeretem (elsősorban azért, mert sok gyerekkori étellel futok össze nála), játékai pedig részvételre serkentenek:-) Kati, itt is kívánok neked még sok-sok blogos évfordulót!!!

11 megjegyzés:

  1. Azt hiszem, ez nagyon jó volt! Korondi keramia nagyon szep!!!!!!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Any, valóban az volt!
      Szeretem a korondi kerámiákat, jó sok van belőlük, s ahányszor arra utazunk, mindig gyarapítjuk a készletet:-)

      Törlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  3. Hű de finom lehetett a csokival, de gondolom anélkül is!
    Nagyon szépek a kerámiáid, nekünk piros mintával van hasonló. Sajnos én is nagyon szeretem a korondi kerámiát :-) azért sajnos, mert már nincs hova tenni őket :-) Persze nem azért mert olyan rengeteg van - azért akad választék - hanem mert az étkezőnkben, ami amúgy is kicsi, már betelt az "erdélyi" polc :-)
    De ha arra járunk mindig veszünk valamit, nem tudom megállni, hogy ne vegyek valami szép újat :-) Ha sikerül, pünkösdre ismét megyünk, már várom :-)

    VálaszTörlés
  4. Kedves Gerdi, légy szíves nézz be hozzám, egy játékra szeretnélek invitálni :-)

    VálaszTörlés
  5. Hmmm, nagyon guszta lett, csokikrémmel együtt :D

    VálaszTörlés
  6. Egyszerűen tökéletesek ezek a fánkok. Én is hasonló recept szerint készítem, de csak 3 tojássárgájával :)

    VálaszTörlés
  7. Hédikéd nagyon jó kis csokikrémet gyártott hozzá, finom lehetett így a fánk! :) Jó, hogy a tanácsokat is közzétetted, azt például, hogy sütésnél először az alsó legyen felül, még nem is hallottam! Legközelebbi sütésnél kipróbálom! :)

    VálaszTörlés
  8. De szépek és kívánatosak!!! Ide vele gyorsan! :)

    Milyen jó lett az új háttered. Ideje volt már benéznem, igaz?

    VálaszTörlés
  9. Gyönyörűek! Légyszi nézzél be hozzám, mert szeretnélek meghívni egy játékra :)

    VálaszTörlés
  10. Ha későre is, de ide értem hozzád:) Nagyon szépek lettek a fánkok:) S milyen szép az a korondi készlet, ilyen kéket szeretnék én is:) Köszönöm, hogy játszottál:)

    VálaszTörlés

Gesztenyekrémes szelet

 Boldog új évet kívánok Mindenkinek! Meg békéset, sikerekben és egészségben dúskálót. Tegnap szántam rá magam, hogy nézzek rá a blogra, s ha...