A hónap témája. A kapor

Több jelöltje is volt a hónap témájának, végül a kapor lett a befutó.
Én nagyon szeretem a kaprot, egyik kedvenc fűszernövényem. Nem úgy az apai nagyszüleim, akik azt tartották, hogy a tehén sem eszi meg (ennek nem jártam utána), ők egyék meg? Tehát ők nem használták, Apukám rá is fogta, hogy nem szereti. Édesanyám mégis belecsempészte a tök- és káposztaételekbe, soha nem volt panasz miatta. Én is használom, tökfőzelék kapor nélkül, vagy töltött káposzta, kovászos uborka, télire való savanyúság elképzelhetetlen nélküle. A kapros tokány pedig a gyerekek kedvence. Nekem meg a kapros-juhtúrós lepény. Édes túrótöltelékbe még nem mertem kipróbálni, számomra a sós sütik kelléke.
Anyukám kertje mindig tele volt kaporral, pedig soha nem vetette. Elhullatta a magját, s következő évben dúsan nőtt. Kaptam én is belőle mindig bőven, a vastag szárát és virágzatát megszárítottam, (ez használható savanyúságba, levesekbe,) a leveleit apróra vágva a mélyhűtőbe tettem. Sokkal finomabb, mint a szárított. Magjából pedig tea főzhető.
Olvastam, hogy megfelelő körülmények között a kapor önvető. Hát nálunk nincsenek meg a megfelelő körülmények, mert hiába vetem, nem akar szép kapor nőni belőle. Idén ellepték a levéltetvek, végül cserépbe vetettem, a teraszon vékonyan ugyan, de nőtt.
Ebből került a kapros-túrós csigába.

A kapor az ernyősvirágzatúak családjába tartozik, közeli rokona a kömény és az ánizs.
A Földközi-tenger vidékéről származik. Már az ókorban használták: Egyiptomban a fáraók idején fájdalomcsillapítóként ismerték, a görögök a szemükre tették, hogy segítsen az elalvásban, a gladiátorok pedig varázserőt tulajdonítottak neki.
A magyar konyha régi, kedvelt fűszere. Elképzelhetetlen nélküle a kovászos uborka, túrós lepény, tökfőzelék; fűszeres ecetekbe, páclevekbe is használják.
Illóolaját az illatszeripar és az élelmiszeripar is felhasználja. A tisztított illóolaj enyhíti a puffadást, gyomorfájást. A nők is régóta használják a kapor termését a menstruáció kísérő tüneteinek enyhítésére , a szoptatós anyukák pedig a tejképződés serkentésére fogyasztják. ( forrás :Házipatika)
Teája továbbá vízhajtó hatású, hasznos emésztési zavarok, hányinger, álmatlanság, étvágytalanság esetén.


                         

2 megjegyzés:

  1. nálam került már édes verziójú túrós sütibe is. no meg ordásba.....most megkívántam.

    VálaszTörlés
  2. No és milyen édesen? Sokszor találkoztam vele recept formájában, kíváncsi is vagyok rá, meg gyanakvó is. Nálunk csak sósba került...

    VálaszTörlés

Gesztenyekrémes szelet

 Boldog új évet kívánok Mindenkinek! Meg békéset, sikerekben és egészségben dúskálót. Tegnap szántam rá magam, hogy nézzek rá a blogra, s ha...