Szilvalekvár

Nálam a lekvárok lekvárja, persze nem a tűzhelyen készült, hanem az üstben jó sűrűre főzött. Azért folyamatosan ott motoszkál a fejemben a gondolat, hogy Anyukám lekvárfőző üstjét leporoljuk, sőt, segítség is ajánlkozott hozzá, de ... kezdjük ott, hogy meg kell venni a szilvát. Onnan aztán menne, mint a karikacsapás! :-) Igaz, reggeltől estig nincs megállás.
Na de most egy jóval egyszerűbb módját választottam, hozattam Férjemmel egy láda szilvát, s kimagozva, lecukrozva főztem néhány órát. Mondjuk míg meguntam kavargatni, mert a kívánt sűrűséget közel sem érte el. De szilvalekvár. S ha idén nem is, egyszer csak nekiveselkedünk családi összefogással megfőzni a kedvencemet! :-)

Hozzávalók:

  • 10 kg szilva
  • 2 kg cukor
  • néhány szem szegfűszeg
  • 1 mokkáskanál fahéj
A szilvát alaposan, több vízből megmostam, lecsöpögtettem. Kettévágtam, a magját kiszedtem, nagy lábasba tettem, lecukroztam. 
Az én lábasom nem elég nagy, egyszerre csak kicsit több, mint a fele fért bele, a másik fele lecukrozva maradt másnapra. Az első adag este főtt, előbb időnként, majd mikor kezdett sűrűsödni, folyamatosan kavargatva. Kicsit több, mint két órát főtt, de ráfért volna még. Kissé darabos is maradt, de elég jól szétfőttek a szilvaszemek. 
Tiszta üvegekbe szedtem ki, lezártam, s néhány percre fejtetőre állítottam.
Másnap a maradékot már tovább főztem, 3 és fél órán keresztül kavargattam. Sűrűbbre és simábbra is főtt. Ebbe kerültek a fűszerek, az előzőbe nem tettem. Ugyanúgy üvegbe szedtem, néhány percre felfordítottam, majd vissza s irány a kamra. 
Nővéremtől kaptam egy nagyon praktikus eszközt, egy nagy lyukú tölcsért, ami lekvár üvegbe pakolására lett kitalálva. Most teszteltem. Nagyon jó dolog, gyorsabban is ki lehet merni az üvegekbe, meg a kezemre sem cseppentem rá a forró lekvárt.
Tartósítószert most sem használtam, a tavaly így eltett lekvárok jól elálltak, remélem, ez is kibírja, míg elfogy. Már kóstoltam is, kenyéren finom. Férjem is megállapította, hogy szilvalekvár íze van! :-)

6 megjegyzés:

  1. Látom aktívan sütögetsz is, és ez a lekvár is agyon szépre sikerült! Szépek a kis bödönjeid is :-)
    A lekvárt én is hasonlóan szoktam fűszerezni, de a cukrot csak a vége felé szoktam hozzáadni, először anélkül főzőm. Általában minden lekvárt így csinálok.
    Jó munka lehetett, igaz szép mennyiség, akkor persze tovább tart az egész főzés. Én csak 1-2 kg-ot szoktam egyszerre főzni, nem is vagyunk nagy lejvárevők, és szeretek mindenféléből befőzni, egy keveset.
    Emlékszem nagymamám is üstben főzte, az udvaron, ami természetesen egész nap tartott :-)
    További jó befőzést és szép hétvégét!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Katalin, köszönöm!
      Én szinte mindig nagyobb mennyiséget főzök be, ritkán állok neki 1-2 kg-ból főzni. Így előfordul, hogy 2-3 évig is van belőle. Ha el nem osztogatom! :-) Amúgy nálunk fogynak a lekvárok, vannak időszakok, amikor rákapnak a gyerekek a lekváros kenyérre, aztán megunják, majd egy idő múlva ismét. Meg a sok sütibe is kell a lekvár! :-)
      Nem is rossz ötlet az utólag cukrozás, így elkerülhető, hogy túl édes legyen .
      Köszönöm szépen, viszont kívánom Neked is!

      Törlés
  2. Látszik, szépen besűrűsödött! Micsoda finomság! A cukrot én is a vége felé adom a lekvárokhoz, akkor kevésbékapódik le, meg karamellizálódhat. Anyukám szokott hasonló eredményt elérni a szilvalekvárral- sütőben sütve. Rendkívül finom, nagyon szeretem az ízét. Nagyon ügyesek vagytok, ebben a hőségben így befőzni, hősök is!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, Vicuska, a másodikként főzött adag elég jól besűrűsödött. Jó, hogy leírjátok a Ti tapasztalataitokat, szokásaitokat, mindig tanul valami újat az ember lánya.
      Anyósom is említette, hogy valamikor főzött sütőben lekvárt. Én még nem próbáltam.
      A hős jelző azért túlzás, én inkább annak ítélném oda a címet, aki odakint dolgozott ebben a nagy melegben. De azért köszönöm! :-)

      Törlés
  3. De jó neked hogy már elkészült a lekvárod is! Valahogy én ebben a hőségben csak pilledek pedig imádom a szilvalekvárt. Na majd rákapcsolok mert már lassan a lecsónak is itt az ideje:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva, állítólag ma estétől megszabadulunk ettől a nagy melegtől, lehet befőzni! :-) Még nekem is sok tervem van, házi ételízesítő mindenképpen, ketchup kötelezően, őszibarackbefőtt meg dzsem, paradicsomlé, s ami még adódik közben. Nem lesz unalmas a nyár vége!

      Törlés

Gesztenyekrémes szelet

 Boldog új évet kívánok Mindenkinek! Meg békéset, sikerekben és egészségben dúskálót. Tegnap szántam rá magam, hogy nézzek rá a blogra, s ha...